Full version: Okulera persika
Ludvig Johansson
Hej

Jag har läst lite om okulering och tänkte testa och se om jag kan föröka min persika frost (innan den fryser ihjäl??) . Vad kan man använda som grundstam? Kan det funka med körsbär?

mvh
Ludvig
Åsa, mälardalen zon 2
Har du körsbär som du kan testa okulera på så testa och gör det snabbt det är lite för sent nu egentligen. På jobbet är plantskolelärarna enormt stressade första skolveckan (och här började skolan 10aug), då okulerades det för fullt de hävdar att det är för sent att vänta till andra hälften av augusti och här är det bara zon 2 så i zon 3-4 borde man nog okulerat något tidigare.
Ludvig Johansson
Är körsbär en bra sort att okulera på eller ska man använda nåt annan grundstam?
J-son
Jag fick ett vildskott från roten på mitt persikoträd.Det såg ut att vara
plommon. Det kanske funkar att okulera på.
Åsa, mälardalen zon 2
ofta använder man krikon eller körsbärsplommon som grundstam till persika men det kanske går bra att använda andra prunussorter också så har man lite olika kan man testa, när man okulerar sätter man ju in så små bitar så det räcker ofta till många tester.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon