Full version: mynta?
wolkenkrabber
ok det doftar starkt aromatiskt när jag rörbladen, och den blir stor och sprider sig bra även fast den knappt får någon sol alls beståndet ä någ cirka 2*2 meter

Kattgräs
Vad smakar den? Pepparmynta tror jag det kan vara, eller möjligen gråmynta om den är mer luden.
mynta
Pepparmynta är det inte, för den har spirblommor. Ser ur som en vildvariant, mkt lik åkermynta. Doftar den nästa tvål, parfym? är rötterna skörare än på de gängse myntorna. Då är det säkert åkermynta. Den hittar man ofta i skuggiga skogsgläntor, så på den beskrivningen av läge matchar det med...

Sedan är myntorna ökändna för sin promuskitet oxå. *flina* Det är inte omöjligt att en åkermynta har blandat sina gener med dina förädlade varianter. Sådant är kul. wub.gif
wolkenkrabber
jag har ALLDRIG haft myntor och jag har alldrig sätt vilda mynotr häromkring, obs bor i östersund, ska lukta på den ida, men des stammar är väldigt bast lika svårt att dra av, tror du dert går att använda till nått?, fin rabbatväx men men skulle vara kul att använda den med
Cilla
Jag har en sorts mynta som är mycket lik din på fotot, och den hittade jag vild på en ö på västkusten. Bildar mattor och trivs i skuggan.

Jag har en del andra myntor som jag tycker är godare att äta så jag använder just inte denna till annat än prydnad i äng och ibland runt träd och lite varstans. Annars kan man ha mynta till allt möjligt, se under recept för pepparmynta.
Eivor på Väddö
Jag tycker det ser ut som polejmynta. Den doftar starkt, och blommorna kommer i "bollar" i flera våningar runt stammen. Kan det va nåt? Eivor på Väddö
wolkenkrabber
mjo precis som du säger växer den i skugga och eom eivos säger kommer det i bollar runt stammen i våningar, ska kolla på internet och se om ja känner igen
mynta
Mynta är som sagt mångsidigt. Gillar du smaken på din mynta, så följ rådet om att kika i receptmappen. Anars kan du torka den & göra "lavendelpåsar". Eller varva 50/50 med grovsalt, i en burk, stänga igen locket å låta dra ett par månader, Sedan så rensar du bort växtmaterialet, häller upp i en fin flaska eller burk & voila: ett doftande skönt badsalt.

Knö ned massa blad i en burk, häll över apotekets oparfymerade badolja, sätt på lock & låt stå flera månader. Sedan så har du en skönt doftande badolja.

Torka & blanda eventuellt med andra goda doftörter + fixativ( mal violrot eller torkad ekbark) för torr potpurri. Våt potpurri tillverka efter samma princip som badsalt, fast packas så hårt det går i en (fin) tongue.gif burk med lufttätt lock. Efter ett halvår eller så är potpurrin mogen 6 man skruvar av locket i det rum man vill parfymera. Denna sorts potpurri håller i regel i åratal & intensifieras bara mer & mer i sin doft. Lämna inte burken öppen på heltid, för då blir det för stark doft.
faltrion
tror det kanskje kan være denne:

åkermynta

fant den samme i trädgården her hjemme
pepparmynta
CITAT (Eivor på Väddö @ 30-08-2004, 23:18)
Jag tycker det ser ut som polejmynta. Den doftar starkt, och blommorna kommer i "bollar"  i flera våningar runt stammen. Kan det va nåt? Eivor på Väddö

Det kan det vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon