Full version: aronia recept önskas
moka
Har nån något bra recept på aroniasaft/gele/sylt....brukar ni blanda med andra bär eller?
Än är det inte riktigt aktuellt, men såg i dag att det blir mycket bär!(Planterade dem på försommaren).

rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Jag hittade en uppgift på nätet om att ett recept på aronia skall finnas i Svenska Bärboken av Inger Ingmanson & Pelle Holmberg. Kolla på biblioteket om dom har den eller om det finns någon här på forumet som har den boken så kan ni väl höra av er!

/Gunvor
annaridell
Har den boken. Kikade lite snabbt men hittade inget specifikt. Det står att "de smakar syrligt, men lite kärvt. De kan användas färska, kokas till sylt och saft eller användas i olika maträtter."

Det är väl bara att börja koka och prova sig fram då som det verkar. Har fått lära mig att det kan användas som färgämne. Till blåbärssoppa för att de ska bli blåare färg.
netaave
Följ ett recept på svarta vinbär, men var beredd på att smaken blir kärv. Godast att blanda.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns aroniarecept ifall man söker bland tidigare inlägg

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...0c4facfb268359f
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...0c4facfb268359f
JonasQ
Tycker gele av aronia är supergott till ex. älgstek och andra lite kraftigare kötträtter. Något som även funkar bra är att göra gele eller sylt blandat med äpplen, trevlig smakrik kombination. Använder den både till kött och deserter.
brittmarie
Hittade de här recepten på Trädgårdsmästaren.

Plocka bären när de är frostbitna eller också lägg dem i frysen tills de har hårdnat. Bären blir mer aromrika och saften mer hållbar.

Till 1 liter saft behövs:

1 ½ liter (ca 1 kg) aroniabär
1 liter vatten
ca 6 dl socker per liter avrunnen saft.

Rensa och skölj bären. Lägg dem i en bunke.
Koka upp vattnet och häll det hett över bären.
Låt dem stå svalt till följande dag.
Häll av saften. Koka upp den på nytt och häll över bären igen.
Gör detta sammanlagt fyra gånger, med ett dygn emellan, för att laka ur bären.
Om bären kokas med vatten blir saften kärv i smaken. Sila saften och mät upp den. Tillsätt sockret, koka upp och skumma.

--------------------------------------------------------------------------------

Aronia-parfait

1-2 dl Aronia-saft
4 äggulor
1 dl florsocker
1 dl vatten
3-4 dl grädde
lite citronsaft

Blanda äggulor, socker, vatten och sjud under kraftig vispning, till en tjock kräm.
Låt kallna.
Tillsätt aronia-saften och lite citronsaft.
Vispa grädden hårt och blanda ihop med de övriga ingredienserna.
Frys blandningen några timmar i en bakform.
Garnera gärna med bär eller citronmeliss vid servering.
Hired-Gun
Hittade det här

jordgubb & aronia
I vår smoothie Jordgubb & Aronia hittar du…just det: Jordgubbar och Aroniabär. En smakfull kombination av två näringsrika bär. En härlig uppfriskande smak med en perfekt balans mellan sommarens solmogna jordgubbar och den lätta syrligheten från aroniabäret.

Innehåller:
7 krossade jordgubbar
Juice från 175 krossade aroniabär
1 mosad banan
Juice från 6 vindruvor
Juice från 1/2 pressad apelsin
Juice från 1/3 pressat äpple

Aroniamos
• 1 kg bär från aronia
• 1/2 kg äpplen
• cirka 2 dl vatten
• 1 dl Canderel

Ansa bären och koka dem i lite vatten. Mosa dem sedan med purépress. Ansa och skär äpplena i skivor. Låt dem mjuka upp i en skvätt kokande vatten och mosa. Blanda ihop de aronia- och äppelmoset med Canderel. Låt stå och svalna. Lägg sedan moset i frysburkar. Använd moset till exempel i bakverk eller kvarkdesserter, på plättar eller till gröt.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Idag har jeg laget mos av de tre kiloene med modne aroniabær jeg hadde i fryseren.
Jeg fikk ideen fra receptet over her. (aroniamos)
Og siden jeg selv har lett masse etter recepter, så tenkte jeg at jeg kunne dele denne med dere:

Til dette fant jeg fram min største kjele:
3 kilo aroniabær fra fryseren.
2 kg. eplemos fra fryseren (ren mos uten tilsetninger av noe slag)
= 5 kg. bær/frukt.
Dette lot jeg tine en god stund.
Deretter kokte jeg aroniabærene med 4 dl. vann i noen minutter.
Så moste jeg bærene. I receptet over her bruker de en purépresse; den fungerer vel som en forvokst hvitløkspresse. Bærene kan vel også moses gjennom en sikt. Poenget er å fjerne de harde stoffene i bærene og sitte igjen med ren innmat + all saften. Jeg har en moseforsats til kjøkkenmaskinen min som jeg bruker til å lage eplemos og nå også til å lage aroniamos.
Mye fargestoff i disse bærene, men det går greit bort i oppvaskmaskinen.

Jeg tok vare på all saften; det blir veldig mye saft av dette her. Og hadde mos + saft tilbake i kjelen. Blandet med eplemosen og kokte opp igjen. Jeg måtte røre hele tiden så det ikke brant seg.
jeg sjekket smaken og hadde i "en sprut" med sitronsaft.

Deretter blandet jeg tørrstoffene til disse 5 kiloene:
500 gram fructose
2,5 pose. certo syltepulver (Syltepulver der hver pose er til 2 kg bær/frukt)
1,25 ts. c-vitaminpulver (ascorbinsyre - fås på apotek)
2,5 ts. atamonpulver. (atamon selges i Sverige som i Norge)
Jeg tok kjelen av platen, hadde i tørrstoffene og rørte til alt ble oppløst.

Jeg syntes dette fortsatt var veldig vått, så jeg hadde også oppi:
1 flaske certo flytende pektin. (regner med det finnes noe lignende i Sverige)

Og så - jeg smakte:
Helt herlig. Deilig, friskt, spennene smak som absolutt var på den gode siden. YES! Nå har jeg receptet jeg skal bruke hvert år. Unntatt èn ting - den ble litt for stiv, så mindre flytende pektin tror jeg nok kan være smart. Men altfor stiv er ikke noe stort problem; smaken var herlig og utseende også.

Denne oppskriften er basert på fruktose (100 gram pr. 1 kg. bær/frukt). Om man bruker vanlig sukker bør man nok (smaksmessig) beregne ca. 3 ganger så mye= 300 gram pr. 1 kg. bær/frukt. Og da er det nok heller ikke nødvendig med atamon og c-vitamin i tillegg - jeg har det i for å sikre meg at det holder seg godt på glass i kjelleren.
Om man lager til fryseren kan man isteden bruke frysepulver. Og for å få det stivt kan man istedenfor flytende pektin sørge for å ha plukket noen amelanchier-bær på sommeren. (det glemte jeg iår...). Og blande det med aroniabærene. Det er masse pektin i amelanchier-bær.

Før jeg begynte med å koke opp bærene vasket jeg (vanlige) syltetøyglass og lokk og satte dem inn i stekeovnen på 100 grader.

Jeg avsluttet med å fylle de glovarme glassene med aronia/eple-mos, skrudde igjen lokket og satte glassene oppned til de er avkjølt. Når jeg ser at det ikke renner ut av glasset + at lokket har dratt ( "poppet") seg inn vet jeg at glasset er helt tett. Når de er avkjølt skal de ned i kjelleren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon