Full version: 9 st Äppelträd
Xelma
Vi har 9 äppleträd och ett päronträd. Jag undrar om någon kan tipsa på vilka sorter äpple det kan vara, dvs när de ska skördas, ätas och vad man bäst använder just den sorten till? Om man numrerar dem vågrätt uppifrån vänster: 1-3, 4-7, 8-9. Det är äpple 1, 6 och 9 som går att äta nu. Behöver ni mer info? Träd 1 hade större blommor än de andra.

Går det att radikalt beskära päronträd? Vi har frukt 4meter upp och trädet är smalt och högt

Cilla
Härligt med så många sorter!

När man sortbestämmer äpplen med säkerhet gör man precis som du gjort, dvs visar dem i genomskärning. Sedan är skaft- och foderhålan viktiga - om de är djupa, assymetriska etc. Ofta vill en pomolog ha 5 äpplen av varje sort och gärva hålla dem i handen. I september brukar det vara fullt av sortkännare, pomologer, som är ute på handelsträdgårdar och hjälper folk med bestämning.

Det finns också litteratur för sortbestämning; allt ifrån Anton Nilssons böcker till Görel Kristina Näslund och Håkan Svenssons + Kent Kastmans nya bok med många bilder.

De ljust gröna som går att äta nu är ofta Transparente Blanche och Oranie.

Man kan givetvis med såg kapa ett päronträd på höjden men de får rötskador och skjuter nya, mer snabbväxande toppar efter det. Päron växer naturligt smalt eller koniskt i höjden. Okapade päronträd är ofta rätt lätta att klättra i om man tar stegen till de första krongrenarna. Vill man ha lättplockade oäron kan man sätta en päronspaljé.
Xelma
Jag har inte sett något om sortbestämning än, men får väl höra runtomkring efter hjälp. Det är ju lätt att ta med en liten gren av varje.
Cilla
Om du ställer fårgan på Pomologiska Sällskapets sida www.svepom.com kan du kanske få svar om var sortbestälning sker på din ort. Bor du i Sörmland/Uppland finns det många ställen.

Annars är det att titta i böcker som gäller, om du inte kan få hjälp av dem som planterade träden förstås.

Själv har jag lättast att sortbestämma med Svenssons/Kastmans bok, men jag brukar efterkolla med de andra också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon