|
kristerh
26-08-2004, 13:54
Har tänkt på en sak: när man väntar på bussar eller tåg eller vad som helst; Har den yngre generationen fått något medfött fel på salivavsöndringen? det spottas och loskas överallt, stora pölar... det började med killar i åldern 13---- men nu har jag märkt att det spottas och loskas även bland tjejer?! och det spelar ingen roll var, det ska spottas även inne i affärer, på tåg odyl... Det kanske bara är ett stockholms syndrom eller förekommer det även ute i landet?
krister
Unga killar har väl spottat i alla tider (eller åtminstone redan på sextiotalet vad jag vet)? Det med flickorna är väl då nyare, fast jag har inte lagt märke till det själv.
kristerh
26-08-2004, 13:59
CITAT (Ingo @ 26-08-2004, 14:57) Unga killar har väl spottat i alla tider (eller åtminstone redan på sextiotalet vad jag vet)? Det med flickorna är väl då nyare, fast jag har inte lagt märke till det själv. jo fast det blir stora pölar av saliv... så har jag inte märkt att det har varit, inte när jag var yngre i alla fall och inte spottade man inne i affärer, på tåg odyl... krister
Nå finns det på landsbydgen också. Jag kan svara som har min uppväxt i färskt minne. Jag och mina tjejkompisar tränade för att kunna spotta "coolast". På den tiden så tjuvrökte och tjuvsnusande man och det ökade väl salivproduktionen. Sen växte man ifrån detta som tur var. Men visst fanns det en spottarperiod.
wolkenkrabber
26-08-2004, 14:18
CITAT (Ingo @ 26-08-2004, 14:57) Unga killar har väl spottat i alla tider (eller åtminstone redan på sextiotalet vad jag vet)? Det med flickorna är väl då nyare, fast jag har inte lagt märke till det själv. vi har lärt oss va eran generation, man ser hur fadern gör och gör likadant själv
Har ni tänkt på alla tuggummin som sitter fastklistrade på asfalten. Jag var på IKEA i Helsingborg i somras, där utanför ytterdörren var det massor med vita prickar på asfalten. Det var en liten pojke som gjorde mig uppmärksam på detta när han sa till sin mamma "kolla vad mycket tuggummin"! Äckligt!!
Copycat
26-08-2004, 15:08
Nja Wolkenkrabber, min son har inte lärt sig av sin fader, möjligtvis någon annans fader i så fall. Han spottar värre än en spottkobra, och jag får säga till honom stup i kvarten. Fast det är bara ute han spottar, inte inne på affärer eller bussar. Men jag tycker att det ser fult ut ändå, han ska kunna låta bli tycker jag.
TeliaNet
26-08-2004, 15:23
jag känner en man som är 40-50år som spottar 3 gånger i minuten, så det är även den gamla generationen.
CITAT Har ni tänkt på alla tuggummin som sitter fastklistrade på asfalten. Jag var på IKEA i Helsingborg i somras, där utanför ytterdörren var det massor med vita prickar på asfalten. Det var en liten pojke som gjorde mig uppmärksam på detta när han sa till sin mamma "kolla vad mycket tuggummin"! Äckligt!! De mattsvarta fläckar som ses täcka asfalt, gånggator, tåg- och tunnelbaneperronger är tuggummispott som helt enkelt svartnat av smuts med tiden. I Stockholm är det ett kostsamt problem, framför allt runt pendeltåg och tunnelbana. Perrongtvättbilarna kan inte alltid ta bort dem, och det är tidsödande samt kostsamt att jämt ha städare som går ner på sina knän och skrapar bort ingrott tuggummi med skrapblad. Det har blivit bättre och renare i intervall genom åren, trots att snusloskandet och tuggummispottandet tilltagit. Loskandet och ingrodda tuggummin må se äckligt ut, men det är inte lika obehagligt som det faktum att hissar, hörn och bänkar på tunnelbanestationerna behandlas som offentliga herrtoaletter. Hissarna används både för nummer ett och nummer två.
TeliaNet
26-08-2004, 15:30
VA? är det sant?
på jvgsstattionen i nässjö används toaletterna som hem av hemlösa.
Ja, den är ju billigare än vandrarhemmet...
wolkenkrabber
27-08-2004, 09:38
CITAT (pejori @ 27-08-2004, 10:14) håller med totalt, det 'r ju värsta bakterihärden dr uppe, gör alldrig det, och det skulle inte falla mig in, spottar sällan också *stolt*
Mia, zon 3
27-08-2004, 10:15
Har fått en förklaring av min ganska ofta spottande syster - att har man väl börjat måste man fortsätta, för det skapar en "överproduktion" av saliv..... Svälj då, tänker jag för mig själv..... Men visst är det otroligt med alla som släpper/spottar ut sitt avfall precis där de står? Var på liten minikryssning i helgen. Där på fördäck står en familj (förmodar jag att de var); hon+han+son i 11/12årsåldern. Sonen äter 3-4 Snickers på rad, och släpper varefter omslagen överbord. Ingen av de vuxna reagerar. Vad ska man säga? Ingen fara med sysselsättningen här i landet - vi kan alla jobba som renhållningsarbetare om det fortsätter så här!
kristerh
27-08-2004, 10:44
CITAT (Mia @ zon 3,27-08-2004, 11:15) Sonen äter 3-4 Snickers på rad, och släpper varefter omslagen överbord. Ingen av de vuxna reagerar. Vad ska man säga? Ingen fara med sysselsättningen här i landet - vi kan alla jobba som renhållningsarbetare om det fortsätter så här! Ja det är förj... med alla slappa människor, man kan inte använda papperskorgen även om den ligger 1 m ifrån där man står, det kanske inte är coolt... Jag frågade 2 tonårstjejer på stockholms central varför de inte kunde använda papperskorgen som stod 1/2 meter ifrån dem och fick till svar "vem bryr sig". Jag tror att det vore bra för ungarna om skolorna skickade ut klasserna att städa i sitt närområde, då kanske det skulle bli bättre eftersom de får plocka sin egen skit... Föräldrarna verkar inte kunna/vilja lära ungarna detta, MEN det är inte bara ungar som kastar sopor omkring sig, man ser dagligen vuxna som bara släpper sitt skräp där man står... Undrar hur det skulle se ut om vi inte hade våra kära renhållnigsarbetare som plockade skiten efter andra krister
Det skulle vara obligatoriskt med mulle /strövare kurs! Det skulle vara bra om alla lärde sig ta hand om naturen och hur man klarar sig i den. Det gör nog att man får större respekt för minsta lilla gren och myra. Sen att många tycker att storstadsbetongen inte är natur får väl bekämpas med fler parker... fast de är fulla med glas efter helgens fylleslag... Vi sjöng om "Myran som trampar i ett Toy", det är väl passande i tunnelbanan! Här i Helsingborg luktar också hela busstationen urin. Jag fattar inte varför män inte kan gå på offentlig pissoir/toalett? Är det för att det inte är så knöligt som för tjejer att kissa??? Det är som de som plockar upp hundbajset och sen slänger påsen i naturen! Eller inte plockar upp alls mitt på gräset/trottoaren.
Kakaduan
27-08-2004, 11:23
Ja, Sverige har blivit ett riktigt snusk-land!
Man spottar, kastar skräp omkring sig, knuffas, sitter med leriga skor på stoppade tåg-säten, gräver i näsan helt öppet och ägnar sig åt att granska det man hittade, slickar på fingrarna när man läser, etc, etc.
Som Stockholmare skämdes jag när jag kom tillbaks från New York och insåg att det är mycket skitigare här än där!
Kakaduan
*22many*
27-08-2004, 11:27
Just det där med det eviga spottandet har jag också funderat över  . Och varför är det inte så i en del andra länder. Var i Kina i maj. Där hade jag kunnat gå barfota i 14 dagar utan att bli lortig om fötterna  . Aldrig såg man någon som kastade ett papper, spottade eller slängde tuggummi. Visserligen gick det folk och städade överallt, men det var lättstädat...
Här i Strömstad så städade faktiskt ungarna i naturen..de städade stränder vartenda år....och visst är det bra att dom lär sig...men inte till vilket pris som helst..tack och lov så har dom slutat med det nu för när ungarna började hitta kanyler så började iallafall jag tycka att det var oansvarigt att låta 7-8 åringar göra det....OK när dom blir äldre men inte lågstadiebarn....
Men ni skulle se hur en "ostädad" strand på västkusten ser ut på våren..det var inte många som turistade här om ingen städade bort fjolårets "båtsopor" och inte minst alla "Englandssopor"....
Kakaduan
27-08-2004, 13:13
Har för mig att en av världens renaste städer (om inte den renaste) är Singapore. Inte ett hårstrå på gatan. De har patrullerande poliser (där satsar man pengar på polisen) på gatorna och den som kasta minsta kolapapper får tusentals kronor i böter har jag hört.
Tänk vilket klirr i stadskassan det skulle bli!
Kakaduan
Sulawesii
27-08-2004, 13:36
Själv spottade jag allt endel som tonåring. Min bästis visade hur det gick till och sen tränade jag tills jag hade kläm på det. Och spottade några år. Tack och lov har jag lämnat losk-livet bakom mig nu.......... ;-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|