birca
Jag har läst om att man ska kunna göra "falsk kapris" av frön och knoppar från indiankrasse. "Läggs in i vinäger och salt", står det. Men hur då? Hur mycket salt ska det vara? Ska fröna torkas eller förvällas innan? Hur lång tid tar det innan det blir färdigt? Hur ska det förvaras?

Jag har massor med frön på mina krasseplantor och skulle gärna vilja prova detta. Finns det någon därute som vet hur man gör?

Tacksam för svar

Caroline i Örebro
Maria R
Hej!
Ja, jag gjorde det en gång och resultatet blev väl rätt så bra. Men tyvärr har jag inte något recept, tror bestämt att jag hittade receptet i Allt om trädgård, något nummer (troligen något sommarnummer) -95. Men det är ju en vanlig inläggning med ättika, så det går nog bra att testa t.ex. en rödbetsinläggning.

Fast det blev bara en gång. Numera köper jag kapris, som faktiskt är mycket godare i originalversionen...

Hälsningar Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon