defrost
Hej !

jag har en Yuccapalm där bladtopparna har blivit bruna och torkade, vad beror det på, får den för mycket ljus ?
pejori
den kan inte få för lite ljus, snarare för lite vatten wub.gif wub.gif
den är en solälskare som behöver vatten därefter. rolleyes.gif rolleyes.gif
en duch då och då eller ställ den i en kruka med leccakulor som hålls fuktig så blir det bra biggrin.gif
defrost
Hej ! det var någon som sa till mig att man ska låta jorden torka ut och att man skulle vattna den max 1 ggr i veckan?, den kanske behöver mer vatten, den står i söderläge med mycket soljus och värme.

lägger upp bilder i albumet ! smile.gif
pejori
japp det behöver den. vattna den oftare. laugh.gif laugh.gif
är det soligt får du vattna varje dag. rolleyes.gif
på vintern räcker en gång i veckan smile.gif smile.gif
defrost
Nu har jag lagt upp bilder på yuccan, har den för liten kruka eller är den ok ?
blink.gif
pejori
har kolla den och den stackaren behöver en större kruka också rolleyes.gif
eftersom den står i en lerkruka behöver den mer vatten eftersom det avdunstar mer i en lerkruka rolleyes.gif rolleyes.gif
ställ den i en större ytterkruka och häll i vatten ca en liter tre ggr i veckan wub.gif wub.gif
pejori
hade jag varit som dej hade jag planterat den i en hink som jag gjort hål i botten på. wub.gif wub.gif
defrost
Tack för hjälpen alla !! wub.gif tongue.gif biggrin.gif
kristerh
Men... yuccapalmen ska väl ha lite vatten, den växer på torra soliga ställen naturligt, jag tror att du inte ska ge den för mycket vatten wink.gif om den får för mycket vatten har bladen en tendens att bli "sladriga" och inte hårda styva som den har naturligt.
däremot en större kruka vill den ha. Och mycket ljus.
Bruna torra bladkanter är ett tecken på för torr luft...
Du skulle behöva dusha den ofta alt ställa den på ett fat med grus som du håller fuktigt.
krister
pejori
CITAT (kristerh @ 27-08-2004, 09:56)

Men... yuccapalmen ska väl ha lite vatten, den växer på torra soliga ställen naturligt,

ja men då har den rötterna tre meter under jord smile.gif smile.gif
min står i gassande sol och den vattnar jag varje dag när det är varmt.
den har inga sladdriga blad wub.gif wub.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 27-08-2004, 10:18)
CITAT (kristerh @ 27-08-2004, 09:56)

Men... yuccapalmen ska väl ha lite vatten, den växer på torra soliga ställen naturligt,

ja men då har den rötterna tre meter under jord smile.gif smile.gif
min står i gassande sol och den vattnar jag varje dag när det är varmt.
den har inga sladdriga blad wub.gif wub.gif

Det är väl klart att om den står i gassande sol får man vattna den oftare wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon