Full version: häck vintergrön
Maria i Alingsås
Hej
Jag ska sätta en vintergrön häck. Ca 20-30 plantor.
Vilken är tåligast?
Kan man köpa via postorder?
Obs: får ej ha giftiga bär och så....

Maria
http://fricks.sida.nu
Fenja
Jag tror att du kan få en hel del tips om vintergröna häckar genom att söka på forumet, detta diskuteras nu och då. Glöm inta att söka även längre tillbaka än 30 dagar så får du fler träffar. Tänk också på att välja växter som är härdiga där du bor, jag vet inte vilken växtzon Alingsås ligger i.
Mvh
Fenja
KURT
CITAT (Maria i Alingsås @ 26-08-2004, 20:09)
Hej
Jag ska sätta en vintergrön häck. Ca 20-30 plantor.
Vilken är tåligast?

Tåligast ??? Kan odlas längst norrut i Sverige? eller tål vind? eller salt ?

Sedan finns det många häckar som inte är vintergröna men som ändå ger bra insynsskydd även på vintern (tex avenbok som behåller de bruna löven hela vintern), med en vintergrön häck så förlorar man ju både de vackra hösfärgerna och den skira vårgrönskan.
Ludvig Johansson
Med tanke på var du bor (Alingsås?) så tycker jag att liguster är ett trivsamt val. Mycket snygg och vindtålig. Växer i kustnära områden i bohuslän, så om du känner någon som bor där med lite tomt, så har de säkert plantor.
Maria R
En kommentar till liguster, som jag också tycker är ett utmärkt val:
Ligustrum vulgare 'Atrovirens' är vintergrön. Den är i litteraturen härdig till zon 2, men jag har sett den också här där jag bor, i zon 3. Vanlig liguster, Ligustrum vulgare fäller bladen över vintern.

Mvh, Maria R
Åsa, mälardalen zon 2
Liguster har giftiga bär men formklipper man brukar det inte bli så enormt mycket bär. Liguster är snygg som häck den ska dock bara släppas upp ca 20cm i höjd per år så det tar lite tid innan den blir hög.

Hortogreen brukar sälja växter på postorder även häckplantor och de brukar få bra kritik här på forumet.
Titta på Hortogreens sortiment + hör med någon lokal trädgårdsbutik vad de kan erbjuda och till vilket pris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon