annaridell
Vi har upptäckt allmän snabelsvärmare på fuchsiorna på jobbet. En nästan en decimeter lång mörk larv som spänner upp främre delen som är tecknat med ögonfläckar. Är det nåt ni upptäckt? Den är tydligen vanlig på mjölkört och gulmåra blandannat. Kankse den går efter färg på växten, den finns bara på de rosa fuchsior.
Gossen Ruda
Larven är tydligen polyfag som det kallas, dvs kan leva på många olika växter. I litteraturen hittar jag Epilobium, Polygonum, Vitis, Galium, Fuchsia, Impatiens och Oenothera m.fl. så din larvs matvanor är kända tidigare.
annaridell
Har du nått tips. Alltså om de har hittat dit, kommer de tillbaka nästa år då? Ska man undvika deras älsklingsmat året efter. Eller spelar det ingen roll. De kanske flyttar på sig. Som svärmare verkar den hålla sig över ängar och då borde de ju vara en bra bit i från jobbet som ligger mellan skog, åker och väg.
Gossen Ruda
Tror inte jag sett någonting om fjärilar som ätit någon speciell växt sen lägger ägg på samma växt. I så fall kan man hoppas på att det blir en hane av din larv. biggrin.gif

Förmodligen flyger honan omkring och lägger äggen där den tycker växterna duger. Du kan ju alltid flytta larven till någon annan av värdväxterna jag räknade upp. Se bara till att den börjar äta så går det säkert bra.

Snabelsvärmaren är som sagt polyfag. Motsatsen är monofag. Ett välkänt exempel på dessa är silkesspinnaren. Den äter bara blad från det vita mullbärsträdet. Får den inget sånt svälter den ihjäl vad som än erbjuds. Sen finns det en mellangrupp som äter på närbesläktade växter men jag har glömt vad dom kallas.
netaave
Hur blir det på växten, jag har fått torra fläckar på en storblommig dubbel rosa hängfuchsias blad. Garden week heter den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon