fruberglund
Jag har en underbar Rönnsumak som blommar med röda stänglar varje höst och dessa sitter kvar hela vintern. Detta är alltså honan som jag förstått det.

På tomten har vi även ett likadant träd som har vita stänglar på våren som vissnar ner...som jag förstått det är detta hanen.

Nu undrar jag om nån vet om jag måste ha kvar hanträdet för att det ska bli röda stänglar på honträdet? Det är ju stänglarna som är det fina med det trädet. Hanträdet står väldigt dumt till, hänger halvt ut över en väg och får då väldigt ful form eftersom det i stort sett måste klippas rätt av där vägen går.
Jag har heller inte plats för ett nytt träd någon annanstans på tomten.

Vissa andra träd måste ju ha både en hona och hane för att få frukt t.ex.

Blir tacksam om någon kan svara på denna fråga. Har mailat till Odlas frågespalt men inte fått något svar därifrån.

Jag såg ett Rönnsumak-träd på plantskolan och där stod det inget om att man var tvungen att ha två träd.
Bengt i Särö
Hej fruberglund
Rönnsumak "Rhus typhina"
Det är bara honplantorna som får upprättstående blomkollvar,de purpurröda fruktställningarna,sitter kvar långt in på vintern.
Det behövs inte han och honplantor,men det saluförs hanplantor som inte
blommar.
Det fins flera sorter av Rönnsumak,den som kan nämnas är
Rhus typhina Lacinata smalare blad och sirligare växtsätt än föregående
men tyvärr inte så härdig.
Hälsningar
Bengt i Särö
Cilla
De rönnsumaker som skjuter rotskott behöver man inte oroa sig för alls, rotskotten får olika kön. Å andra sidan finns det de som har väl etablerade olantor som visst skjuter rotskott över större områden så att de blir besvärliga.
kerstin z5-6
Rhus typhina Lacinata har faktiskt klarat vintern i z5 riktigt bra i skyddat läge och mest sand o grus i planteringsgropen smile.gif
Cilla
Kerstin, visst hade du namnet på den som skjöt rotskott också? Den vill jag ha...
fruberglund
CITAT (Bengt i Särö @ 26-08-2004, 22:49)
Det är bara honplantorna som får upprättstående blomkollvar,de purpurröda fruktställningarna,sitter kvar långt in på vintern.
Det behövs inte han och honplantor,men det saluförs hanplantor som inte
blommar.

Tack för svar, då kan jag lugnt såga ner det trädet då smile.gif

Fast vårt andra träd "blommar" ju också. Det har vita upprättstående fruktställningar som kommer på våren/försommaren.

Våra skjuter rejält med rotskott men de tar jag bara med gräsklipparen så de hinner aldrig växa upp. Med hanträdet är det dock värre, där får jag gå och klippa för hand eftersom det är staket m.m. vid vägen så det ska bli skönt att ta ner det.

Kul att det finns så många som kan så mycket här biggrin.gif
kerstin z5-6
Har för mig att den vanliga Rhus typhina utan efternamn är den som är duktigast på rotskottstillverkning :)men min är ett rotskott så även den finflikiga skjuter sådana smile.gif
fruberglund
Nu har jag sågat ner trädet, hehe. Vad ovanligt för att vara mig laugh.gif

Skönt att vara av med sk*ten.

Hoppas ni har rätt nu bara smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon