Full version: Gran
e_sedell
Om jag skulle sätta en svensk gran inomhus i en stor kruka, skulle jag behöva sätta ut den på vintern för att den ska klara sig?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara svårt att odla utomhusväxter inne det är inte bara temperatur utan även ljus och luftfuktighet som måste stämma. Ev. kan det fungera ett tag om man ställer växten svalt, ljust och med inte alltför torr luft på vintern och gärna ställer ut växten i trädgården på sommaren.

Om du vill ha gran inomhus så kanske rumsgranen passar bättre även om den också brukar vilja ha lite svalare på vintern så är den bättre anpassad för inomhusodling än den vanliga svenska granen.

Rumsgran - (Araucaria Heterophylla)

Ursprung: Norfolk-ön
Skötselråd:
Ljus och temperatur: I halvskugga, ljust, ej soligt. Helst svalt vinterrum ner till 8-10°C.
Vatten och näring: Håll jorden lätt fuktig med kalkfritt vatten. Svag dos näring i vattnet, vintertid i rumstemperatur en gång/månad.
Att tänka på: I svalt vinterrum vattnas sparsamt med rent vatten. Inglasat, frostfritt uterum är idealiskt. Planteras om i lerkruka och kalkfri, mullrik jord. Viktigt är att klumpen kom-mer i samma höjd som tidigare. Inte svårskött.

e_sedell
Sval vinter förvaring, det var just det som var problemet. Jag har inget bra ställe alls.

Jag hede en sågan förut. I sommras så fick min faster låna den för jag hade ingen lemplig plats för den ute. Jag vet intre vad hon gjorde men nu är den död...
Tyr
Jag har också haft tankarna till svensk gran inomhus. Speciellt för att ha den som bonsaiträd men det är det där med kylperioden under vintern som är problemet.

Men man kan ju alltid klippa till en gran ute i trädgården
rolleyes.gif
e_sedell
Det ska jag ta och pröva. Är det svårt att klippa bonsaiträd?
abborrmaster
man kanske kan plantera ett skott? huh.gif Kul idé som kan gå i uppfyllelse nån gång men nu e det många grejer på G i odlingsvärden!

/Simon
Tyr
Bonsai är en konstform som kräver noggrannhet och ett stort tålamod.
Det rekommenderas att man börjar med ett lövträd t ex.

Jag har länge velat prova på för dom blir så otroligt fina när man lyckas.

Det var ett inslag om bonsai på äntligen hemma i tisdags, går i repris idag eller imorgon skulle jag tro.
e_sedell
okej, det måste jag se. Hade en liten planta förut, men den hade inte jag dragit upp själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon