Full version: Fruktträd
Lukas
Jag har köpt ett hus med tio gamla fruktträd, där gamla beskärningsytor hackas sönder av fåglar? Några träd blir mer och mer ihåliga.
Hur skall jag göra med de gamla beskärningsytorna? Skall jag fylla ihåligheterna i träden med något? kort sagt hur förlänger jag livet på mina träd?
KURT
Fåglar hackar bara efter ev larver. Det brukar inte vara bra att fylla med något, ev kan man ta bort lös murken ved och se till att inte vatten blir stående i håligheter.
Xelma
Vi har ett träd där myrorna har byggt bo...1,5 meter. Det började säkert med en stamskada av gräsklippning och en felkapad gren. Nu är den nedersta biten full med jord som myror släpat in? Jag ska rensa ut jorden och trädet får stå så länge det klarar sig.
Cilla
Hack som fåglar gör i murken ved brukar inte vara livshotande för träden. Myror boar i första hand också i redan murken ved. Det är rötsvampar och ibland tickor och andra svampar som bryter ned veden efter skador och stora snitt.

Man kan pilla bort myrbon och lös ved med fingrarna för att undvika att det blir kompost i träden. I övrigt kan man gröngödsla träden för att stärka deras vitalitet. Beskärningar i ett äpple- och päronträd med stora snitt och skador inriktar man på att lätta fruktveden och att undvika dåliga eller stora snitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon