|
MrNorth
27-08-2004, 06:57
Jag har läst en massa artiklar på nätet där man på ett enkelt sätt gjuter snygga japanska lyktor... Blir kanske inga mästerverk men de får den "klassiska looken"... nån som har testat? Jag ska nog testa när jag har köpt en massa efterrättstallrikar på second hand.. de blir finfina "tak" till lyktan...
MVH henrik
Spännande! Det skulle vara roligt att se resultatet på bild såsmåningom.
MrNorth
30-08-2004, 21:24
Med tanke på att en huggen lykta i granit kostar ca 1000 spänn så känns det som ett realistiskt alternativ  Har dessutom skogsbaksida så det gör inte så jättemycket om nån får för sig att "låna" den på obestämd framtid. Bilder kommer när jag har testat. Problemet är att hitta bra tallrikar som inte är för djupa o så... kollar, kollar... /Henrik
Caprice
10-11-2004, 01:59
MrNorth!! Hur har det gått med lykttillverkningen...? Väntar spänt på bilder... Caprice
MrNorth
10-11-2004, 15:59
Ja du... jag kom inte så långt faktiskt.. har tillverkat formen men har inte fått tag på nån bra tallrik till "hatten". Behöver en stor och ganska så djup tallrik. Till våren skall jag inreda en hörnrabatt på frmsidan, och där ska jag ha en lykta.
Fattar inte trädgårdsmästarna.. den jag köper hos har typ 6 lyktor som har stått där i typ 6 års tid, ingen köper den för 1000 spänn, trots att de är skitfina. Jag hade hoppats få köpa en för typ 400 under rabatten nu till hösten.. men nääää de kostar 1000. Synd att han inte vill sälja dem.
Bilder kommer så fort jag fått fram nåt, vilket tyvärr måste vänta till våren. Såvida jag inte får ett ryck och ställer mig i garaget och gjuter dem. Äkta japanska lyktor skall ju vara av granit... lite svårt att få till samma ytfinish med cement..
/Henrik
pisanggoreng
10-11-2004, 17:44
Har du nån bild på hur du vill att de ska se ut..? Hade varit kul att se hur du har tänkt dig.
MrNorth
11-11-2004, 08:27
Jadå... BildFast jag skall nog göra lite snyggare "ben"... söker inspiration /Henrik
Gossen Ruda
11-11-2004, 08:33
Verkar vara för många som kollat din bildlänk: This item has exceded it's allowed link access
pisanggoreng
11-11-2004, 08:36
"Sidan finns inte", får jag till svar...
Caprice
11-11-2004, 13:32
MrNorth, din bildlänk funkar inte..! Pröva igen... Är nyfiken hur du tänkt dej... Ska göra en japansk lykta själv under nästa sommar... Men hade tänkt mej en i hypertufa... Hittade denna bild på nätet, ungefär den modellen hade jag tänkt mej...:  Caprice
Här finns instruktioner och bilder på hur man gjuter egna lyktor i betong (eller hypertufa).
MrNorth
12-11-2004, 11:43
Min bild var en länk från den sidan... funkade att länka när jag testade hemifrån...
Den lyktan på bilden ser fin ut, men att tillverka nån sorts gjutform blir nog inte så lätt? Hur har du tänkt gå till väga? Och vad är hypertufa?
MVH Henrik
Caprice
12-11-2004, 14:52
Hypertufa blir det om man blandar cementpulver, torv samt perlite.. Här är ett tråg jag gjort i hypertufa...  Hade inte tänkt att göra en form, utan jag tänkte gjuta lyktan på frihand.. Dvs man gjuter den i olika delar, och sätter sedan ihop dessa. Som en byggsats, alltså.. Till själva lykthuset kan man tex använda en liten hink där man skär ut lykthål som man vill ha dem, ta en gammal tallrik ( ! ) till tak... Lecablock till själva stammen. Allt smetas sedan in med tufan.. Lyktan får då inte ett så kantigt utseende, vilket jag bara gillar. Den ska vara lite bullig, och se ut att vara minst 200 år gammal.. Caprice
hypertufa låter spännande... vad har du för proportioner på blandningen?
CITAT (silas @ 16-11-2004, 14:27) hypertufa låter spännande... vad har du för proportioner på blandningen? http://hem.passagen.se/marie99/tufa.htmRecept 2 1/2 del sand en del cement 1 1/2 del fuktad torv Blanda med spade eller helst med cementblandare Tillsätt vatten, så pass mycket att "smeten" går att forma till en boll, men är något lös. ( det finns recept med en del grov sand- en del cement- och en och en halv del torv för den som vill ha en mer kalkstensliknande yta)
På amerikanska Gardenweb finns ett forum uteslutande ägnat för hypertufa-chat! http://forums2.gardenweb.com/forums/hypertufa/Hälsningar Mulle
Caprice
17-11-2004, 16:23
Blandningen jag använder är:
3 volymdelar cement 4 volymdelar torv 5 volymdelar perlite 8 volymdelar vatten
Sand behövs ej, däremot skulle jag kunna tänka mej att blanda i grus...
Caprice
Detta låter ju jättespännande
Caprice
20-11-2004, 00:42
Det ÄR spännande! Och jättesnyggt..    Caprice
MrNorth
21-11-2004, 19:11
Igår började min karriär som gjutare... och resultatet blev lite halvdant, men inte alls misslyckat. Hatten lev väldigt bra, jag använde en djup tallrik som jag klädde med tidningspapper för att cementen skulle lossna lättare. Den lilla toppen på hatten gjorde jag av en äggkopp. TYvärr var denna för liten för att klä med tidningspapper eller annat, så det blev till att slå sönder koppen för att få ut knoppen, som blev perfekt! Det som jag misslyckades med var lykthuset. När det hade torkat var det omöjligt att få ut de tvärsgående rören (klädda med tidningspapper) vilket naturligtvis gjorde att jag tog sönder gjutningen  Dessutom tycker jag att lykthuset blir för litet med en mjölkkartong, nån som har nåt förslag på andra behållare man kan använda (som är lätta att jobba med). Helst ska huset vara fyrkantigt för jag tycker det blir en fin kontrast mot det runda taket. Problemet med det jag gjöt var att det blev lite ojämnheter och håligheter. Kan jag göra en ny blandning cement + stenmjöl och "klä in" delarna med? Och kan nån rekommendera ett bra verktig för efterbehandling av delarna, jag vill exempelvis runda till kanterna på knoppen. Sandpapper funkade inte så bra... en rasp kanske? /Henrik
Caprice
22-11-2004, 01:26
MrNorth, det är rätt, man ska experimentera sig fram.. Ang lykthuset, kan du inte hitta en kartonglåda i lämplig format bara..? Vilken som helst, bara du tycker den har rätt form... Ang runda till kanterna, jag köpte en billig stålborste på Biltema, funkar kanonfint..! Använd när cementen brunnit lite grand, men inte brunnit färdigt.. Caprice
MrNorth
22-11-2004, 10:36
Önskar min digitalkamera hade fungerat (verkar ha pajat), annars skulle jag lagt upp lite bilder. Ska göra ett nytt försök med lykthuset, ska ta en kartong och skära till så den blir fin. Problemet är vad jag ska göra med den stången man för in genom hela huset, den får inte fastna, då blir den nästan omöjlig att få ut.
Nån som har förslag på hur jag kan göra för att hyfsa de delar som fick lite hål i sig? Är det bara att smeta på ny finbetong i håligheterna och slipa med sandpapper?
Jag tar tacksamt emot bilder med designförslag!!
/Henrik
pisanggoreng
23-11-2004, 08:58
Till cement-saker finns det i varje fall nån sorts speciell borste/sandpapper att slipa kanterna med. Fråga i byggvaruhuset. Men vad jag förstår ska man vänta några dagar (eller veckor, beroende på storlek) så att materialet har 'bränt' färdigt.
Undrar om det är lönt att jag försöker med detta som är gift med en järngjutare. Vill till att kunna slå honom på fingrarna vad gäller gjutning men han kanske kan komma med bra ideer. Eller vad tror ni
Caprice
26-11-2004, 17:54
Eva, gör det på egen hand...! En bra kvinna reder sig själv... Caprice
CITAT (MrNorth @ 22-11-2004, 10:36) Problemet är vad jag ska göra med den stången man för in genom hela huset, den får inte fastna, då blir den nästan omöjlig att få ut. /Henrik hm, jag har inte alls någon koll på det här egentligen, så jag kanske är helt ute och cyklar.... men kan man inte bara smeta in den i en väldans massa vaselin? jag har ett vagt minne av att vi gjorde så när vi gjöt lite cementgrejer när jag gick i skolan....
CITAT (Caprice @ 26-11-2004, 17:54) Eva, gör det på egen hand...! En bra kvinna reder sig själv... Caprice [QUOTE]Känns som det vore en jäkla spännande utmaning
MrNorth
01-12-2004, 21:04
Jahapp nu tror jag att jag börjar närma mig nåt som kan liknas vid en lykta... fast jag har ett problem. Min tanke var att slipa ner ytan och få bort alla bubblor och sånt.. så jag inhandlade lite slippapper till min excenterslip... men materialet är så hårt att jag inte lyckades slipa ner nånting alls. Nu är min tanke att ta vanligt stenmjöl (väääldigt fint sådant), och blanda det med nåt som kan strykas-kletas ut så att när det stelnar så får det en "huggen-sten" liknande skrovlig textur. Nån som är kunnig på området som vet vad jag kan blanda stenmjölet med så att jag utan svårigheter kan stryka ut det till en jämn yta på mitt gjutna betonggods? Det ska ju vara vädertåligt. Tror det blir perfekt...  MVH Henrik
Kjellepelle
01-12-2004, 23:23
CITAT (MrNorth @ 01-12-2004, 21:04) Nu är min tanke att ta vanligt stenmjöl (väääldigt fint sådant), och blanda det med nåt som kan strykas-kletas ut så att när det stelnar så får det en "huggen-sten" liknande skrovlig textur. Ett sätt att få en gjuten yta skrovlig, är att stryka utspädd saltsyra (30%-igt ?) i några omgångar på objektet och fräta bort yttre skiktet av betongen. Med en rotborste kan man hjälpa till lite och få det jämt och bra. Skölj efter med vatten. Man får vara lite varsam med stänk på sig själv.
MrNorth
02-12-2004, 07:10
Hmm.. intressant idé.
Vad tror ni om att stryka ett tunt lager lim på yten och sen strö stenmjöl på den ytan?
/Henrik
kerstin z5-6
04-12-2004, 15:32
Jag brukar ta en rasp -bred stålfil? innan cementen är helt "bränd" och skrovla till, runda av osv . - ytorna på cement grejor
kerstin z5-6
04-12-2004, 15:33
Jag brukar ta en rasp -bred stålfil? innan cementen är helt "bränd" och skrovla till, runda av osv . - ytorna på cement grejor
MrNorth
04-12-2004, 17:54
Sådär vänner, nu är äntligen all gjutning klar!!! Äntligen blev jag nöjd.
NU ska jag borra dit lite pluggar så att man enkelt kan sätta ihop den utan att limma hela delarna.... Kan vara smidigt om man ska ta väck nån del för "underhåll"
Håller på att ladda digitalkameran, men ska lägga upp lite bilder senast imorrn. Måste mejsla till några ojämnheter och fulla lite + lägga på yt-textur.
MVH Henrik ps Så svårt var det inte... men är man perfektionist som jag så kan det bli hur jobbigt som helst hehe ds
MrNorth
05-12-2004, 21:13
Sådär.. nu är lyktan klar... som utlovat har jag en bild oxå  Förlag och kommentarer tages tacksamt emot! En fråga bara, vad finns det för ljus man kan köpa som har storleken av ett värmeljus men tål vild bättre? Kan tänka mig att veken behöver vara större? MVH Henrik
Ååh den var fin! En sån vill jag också ha.
Caprice
06-12-2004, 01:40
Henrik, den blev ju jättefin.. ! Det enda jag kommer att tänka på är att jag själv gärna skulle vilja ha upp den lite mer ifrån marken... En fyrkantig pelare som den skulle stå på, helt enkelt.. Kanske 50cm hög...?Så syns den ju bättre oxå.. För det är den värd! Ang ljus så vet jag inte om det finns modell stormljus i värmeljusstorlek..? Kanske sätta små dörrar i plast / glas, så det inte blåser rätt in och släcker ljuset...? Caprice
MrNorth
06-12-2004, 08:39
Tackar för kommentarerna! Jag är dock inte så nöjd med knoppen  Blev lite för hög tycker jag. För mig är det jätteviktigt att proportionern "känns" bra. Ska nog gjuta om den delen till helgen  Kan tillägga att den inte är så "vit" i verkligheten... De snabba kort jag tog blev inte 100 %igt korrekta. Placeringen är provisorisk... ställde den bara på framsidan så folk kan se den;) Ska ha den antingen vid dammen eller i en hörnrabatt på framsidan (som inte är klar än). Och förmodligen skall jag ställa den på en sten så den kommer upp ca 30-40 cm över mark. Tack/Henrik
Caprice
18-12-2004, 11:43
Ang "knoppen"...
Skulle det inte vara snyggt att göra den lite mer fyrkantig, så du kompletterar formen i själva ljuskroppen...?
Tror det skulle förstärka den Japanska känslan lite mer..
Om du ändå ska göra om den, menar jag..
Caprice
fruberglund
30-01-2005, 23:00
Vilken söt, du är verkligen duktig. Kör du vidare på den japanska stilen med krattade gångar och sånt också? Nu blir jag sugen på lite japansk fägring i trädgården också  Kanske ska be mamma göra något, hon är bra på sånt.
Emmaibäcka
09-02-2005, 09:23
Vilken fin lykta Ytterligare ett måste-göra-projekt, innan sommaren. Har dock gjutit lite krukor förut, så detta ska jag nog klara oxå. Kul idé förresten, har inte tänkt på att man kan göra sådana själv
Försök hitta en liten glasbehållare typ glas eller medicinburk som du ställer ljuset i det borde inte störa det estetiska då ju cirkelformen återfinns på andra ställen på lycktan (den blev ju jättesnygg)
DragonLady
19-02-2006, 02:51
Spillolja funkar o smörja med så det lossar. Ett tips e att kanske göra själva delen som ljuset ska stå i lite högre, då kan man ha sk. gravljus i, dom skyddar ju sig själva o dom brinner länge.
om en maschall går in skulle jag använda det. Eller gravljus, fast det kanske inte är så lustigt. förresten så är din lykta jättesnyg, ha den på hedersplats!
Maggan H
06-03-2006, 15:19
Jätteläcker, ett måste! Har bara gjutit blad innan i ren cement men det här ser verkligen kul ut, så det blir nog ett av dom första vårprojekten i år. Har inte möjlighet att vara inne nånstans. Vill du skriva mått på dina olika delar vore det en bra hjälp!
Hannele
08-03-2006, 12:58
Fin, MrNorth.
Superfin! Kanske värmeljuset kan ställas i den lilla glasburksvarianten av barnmat?(etiketten borttagen såklart!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|