Hej hå! Jag undrar vilka frukter man kan ta frö av och plantera inne i kruka. Man kan ju antagligen försöka med allt, men vad brukar fungera? Och vad blir fint?
Jag kan tillägga att jag bor i Kiruna och har så gott som ingen sol på vintern. MVH/Mia
Zazu
27-08-2004, 12:14
jag själv har provat med dadlar, granatäpple, litchi, cherimoya och grenadilla och alla har kommit upp men bara dadlarna och granatäpplet lever . på vintern kan du nog ha extraljus. glömde skriva citrus i alla former är jättelätta.
Sulawesii
27-08-2004, 13:45
Jag har odlat upp passionsfrukt, avocado, physalis och apelsin. Och det har gått bra. Alla tappar lite blad under de mörka månaderna, men tar igen sig när det börjar ljusna. Apelsin är dock inget kul, den växer så sakta.
Jag har ocskå en kumquats som jag fått som gåva. Den blommade så fint i vintras och verkade inte påverkad alls av bristen på ljus. Kanske blir det annorlunda denna vinter.
TeliaNet
27-08-2004, 14:26
pappaya funkar fint. citrus är inget för mörka och varma lägenheter och de brukar vara fertila, om inte så tar de oftast extremt lång tid på sig innan den generativa fasen. physalis vill ha en del ljus men är lättodlad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.