Full version: Någon slags oxalis?
Kattfot
I en av mina rabatter upptäckte jag förra sommaren små söta purpurfärgade blad (ser ut som oxalisblad) och de blommade med pyttesmå gula blommor. I år har de dykt upp i massor i samma rabatt och jag är lite nyfiken på vad det kan vara. Nybörjare som jag är tycker jag iallafall att det ser ut att vara någon slags oxalis. Har tyvärr ingen bild men det kanske är någon som vet vad det kan vara ändå?!
Ina
Är det en sån' här? smile.gif

Oxalis corniculata!
Kattfot
Jo den liknar den, fast min har lite mindre blommor. Men det kan ju bero på hur stora bladen är i förhållande till blommorna på bilden.

Och så blev jag lite osäker på om inte "mina blad" är trekantiga.......nä jag måste nog springa ut och titta när jag kommer hem tongue.gif
Usch vilket taskigt bildminne jag har wink.gif
pejori
jo det är en form av oxalis smile.gif
jag har också en sådan och den sprider sej lätt wub.gif wub.gif
Fenja
Jag har också Oxalis, röd och grön som blommar med gula små blommor. Min blir runt 30-40 cm hög, alla på bild ser så lågväxta ut.... Någon som känner till dem?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Blodoxalis på svenska
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2004, 20:04)
Blodoxalis på svenska

syn. Krypoxalis.
Kattfot
Ja, och nu har jag uppdaterat mitt bildminne också. tongue.gif Visst är det en sådan!!! Tack för hjälpen

Är den perenn förresten? Den är ju så fin wub.gif fast märker att jag får se till att hålla ett öga på spridningsförmågan...
Eva i Skåne
Precis en sån har jag också och jag har tagit foto för att fråga er, men nu behöver jag inte göra det smile.gif
Min växte under en uppstammad pelargon som jag köpte i början av sommaren och givetvis tog jag vara på den rolleyes.gif och har i en egen kruka nu.
pejori
vet inte om någon stämmer med min huh.gif huh.gif
den är mer orangeröd och pyttesmå gula blommor huh.gif
har knyckt ett litet skott som en bekant har frösått sleep.gif
ska fråga vad den heter när jag ser honom smile.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon