Full version: Mina träd
Ingo
Hej!

Nu har jag lagt upp mitt första album här på Odla.nu och motivet blev förstås mina små träd. wub.gif Där finns bl.a. glanskörsbär och maackia.
Kul att det äntligen blev av.
Fenja
Fina träd och vilken trevlig sten!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Så fint -fast dyrt smile.gifsmile.gifsmile.gif För jag ser nu att jag Måste ha ett sibiriskt korkträd .. är det härdigt hos mej ? laugh.gif
undrar
Maria R
Trevliga träd!

Ja, visst är det läckert med ett sibiriskt korkträd! De uppgifter jag har om härdighet är emellertid zon 3 (varm 4).

Hälsningar Maria R
Cilla
Härliga exemplar Ingo!! Serrulan är underbar, tätt bladverk som en persika. Alla ser ut att trivas väl i sitt nya hem, och undra på det med så omsorgsfull skötsel.

Någon gång i höst kanske jag hinner lägga upp bilder på mina nyplanterade också. Äkta valnöten här var största överraskningen - satte enorm fart.

Just serrulan funderar jag på att önska mig ett större exemplar av till nästa år. När jag ser dem glönsa i lite större format blir det svårt att vänta på min lilla spensling.
Ingo
CITAT (Maria R @ 28-08-2004, 23:38)
De uppgifter jag har om härdighet är emellertid zon 3 (varm 4).

Uppgifterna om korkträdets härdighet varierar. Vid lite sökningar på nätet ser jag att en del säljare anger zon IV, andra V (och en finländsk fröleverantör säger III).

I USA anses det enligt det här dokumentet härdigt överallt utom i de allra varmaste delarna (södra Florida, Kaliforniens kustland etc). Ursprungligen kommer det från Amurs floddal i gränslandet mellan Sibirien och Kina...hur klimatet är där vet jag inte men rätt varma somrar och rätt stränga vintrar är kanske en rimlig gissning...

Cilla - tack för berömmet. Just serrulan har inte fått mer skötsel än lite kogödsel varje vår! Men den har ett varmt läge och rätt mycket jord att växa i.
Stenen, Fenja - antar att du menar den vid carmencitarönnen - den grävde jag upp där jag skulle plantera Maackian. Det är den enda fördelen med så stenig mark som jag har, man hittar ett guldkorn ibland när man gräver...
Ingo
CITAT (Ingo @ 31-08-2004, 12:32)
Stenen, Fenja - antar att du menar den vid carmencitarönnen

Nej vad dum jag är, Fenja menade förstås den stora bumlingen som syns bakom Maackian...den är tyvärr grannens. Något sjumeters flyttblock har jag ännu inte lyckats gräva upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon