Full version: Lavendel i lerjord?
enlg
Hej! Har en fråga om det är värt att försöka plantera lavendel (som kräver torr, sand- grusjord) på min tunga lerjord. Har börjat gräva ut jord och tänkt ersätta med sand men det är kanhända ett dödfött projekt. Vill ha lite blommor i grönsakslandet som piggar upp samt är fleråriga. Vill gärna ha blått eller lila för att passa resten. Någon som vet om jag ska sluta gräva samt om tips på annan perennväxt. Även tips på bra marktäckare på samma plats de färgerna? Hälsningar Lisa.
Åsa, mälardalen zon 2
Testa göra en upphöjd rabatt till växter som vill ha det väldränerat det brukar fungera riktigt bra. Kanske du kan göra ett upphöjt kryddland i grönsakslandet många kryddväxter vill ha det väldränerat och de brukar blomma fint, förutom lavendel så kan du plantera exempelvis fransk dragon, isop, vinterkyndel, olika sorters timjan, salvia, citronmeliss (obs kan sprida sig rejält med frö ifall den trivs).

Lera + sand ihop är ingen bra ide då blir jorden som cement. För att förbättra lerjord är det främst en massa grovt organiskt material (+ev. grus) som brukar göra den lucker och fin och det brukar ta mer än ett par år att få jorden lucker och fin.
Släng inte bort leran, med en massa orgaiskt material är lera faktiskt ganska bra som odlingsjord. Den håller kvar näring, i sandjord lakas näringen ur snabbare. Många växter speciellt grönsaker verkar trivas i lerjord, jag har haft lerjord förut och har en jord med lite lera i nu och nu saknar jag leran. Många kålväxter som jag odlade förr utan problem fungerar inte alls nu + jag tycker problemen med jordloppor är värre på en lätt jord.
enlg
Hej och tack för ditt svar. Som tur är har jag ännu inte skyfflat i sanden i lerjorden... Men då tror du jag kan plantera mina nybeställda plantor (lavendel) om jag gör en upphöjd bädd? Vad ska jag använda då för material, täckbark tex ? eller torvmull? Tack Åsa på förhand. Hälsningar Lisa.
Åsa, mälardalen zon 2
Gör du en upphöjd rabatt ex. med någon slags ram kan du hälla i lite div. i den ex. sanden om du redan har den + kompostjord kanske lite täckbark och planteringsjord. Gödsel behöver du inte nu till växterna.

Har du mycket sand kan du även testa Nils Åkerstedts odlingsmetod, häll enbart i sand då, nästa år (vår-försommar)lägger du på gräsklipp på ytan som gödning.

Här finns ytterligare ett exempel på hur man kan göra en upphöjd rabatt
http://www.odla.nu/metoder/upphojda.shtml
ylle
Jag har en lavendel som stortrivs i den uppländska leran! Fast den står rätt torrt och mycket soligt!
Evin
I Skåne växer lavendel så det knakar. Tex hos min farbror som inte har gjort mycket med sin lerjord och jag planterade mina i lerjord + lite planteringsjord. Här kan man se midjehöga lavendel i Lomma tex men jag vet inte hur de har bearbetat sin jord....

/E - gillar lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon