Hej! Undrar hur ni gör när ni torkar pepparmynta, citronmeliss, timjan, o kryddsalvia? Undrar oxå om gräslök, timjan samt salvia skall klippas ned nu el på våren och isåfall hur mkt? Hälsningar Lisa.
Gräslök klipper jag ner i korta bitar och fryser. Övriga kan du torka hängande i glesa buketter inomhus eller vid cirka 70 grader i vanlig ugn, rör om ofta. Jag låter växterna vara och friserar dem på våren, de får något litet vinterskydd om allt "ris" får vara kvar.
Mvh
Fenja
netaave
27-08-2004, 23:24
Jag gjorde några ramar som jag klädde med ett ganska styvt nät, typ myggnät, satte klossar i hörnen så jag kan trava med luft mellan.
Där torkas kryddor ovanpå pannan i pannrummet.
Har också en elektrisk tork men kommer inte så bra överens med den vad gäller kryddor, däremot torkar jag frukt och svamp i den. Nu senast mango och papaya.
Tack för era svar. Frysa gräslök var en bra idé. Hälsningar Lisa.
Åsa, mälardalen zon 2
29-08-2004, 09:15
Kryddväxterna kan du frisera lite på våren (de måste inte klippas ända nere vid marken). Gräslöken behöver du inte beskära alls den vissnar ner helt och det kommer nya skott från marken på våren.
Ann-Christine
30-08-2004, 17:54
Vet inte var du bor men här i södra norrland där jag bor klipper jag ingenting förän i maj när det har kommit igång lite grann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.