Full version: Korkad fråga...
lisselbo
En kompis till mig undrade om bladen på en chiliplanta kan vara giftig för katter. Men jag sa till honom att jag har svårt att tänka mig det, vad säger ni?
~~Marie~~
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vet inte riktigt om bladen är giftiga men det är nog möjligt att de är giftiga, växter som hör till potatisfamiljen brukar ju ha en hel del solanin i de gröna växtdelarna.
cic
Jag har hört (kan vara en skröna) att katter inte äter saker som är giftiga för dom. Men som sagt, jag VET inte... rolleyes.gif
Kattgräs
Jag tror inte (men jag vet inte om) det är lämpligt att katten äter chiliblad i stället för gräs. Mjuka blad tuggar de gärna i sig om de inte har tillgång till gräs. Det finns ju "kattgräs" att köpa eller att så, men ampellilja fungerar bättre för katten biter lätt av bladen och rycker inte upp den med rötterna (som lätt händer med det segare gräset).

Katter kan nog få för sig att äta saker som inte är bra eller som är giftiga, så, ja, det är nog en skröna.
andersen
Chiliblad är inte giftiga, det går att äta hela plantan jag vet helt säkert efter mina resor i asien.
lisselbo
CITAT (andersen @ 28-08-2004, 08:49)
Chiliblad är inte giftiga, det går att äta hela plantan jag vet helt säkert efter mina resor i asien.

Trodde väl inte riktigt själv att bladen är giftiga, men bäst att fråga iallafall.
Katter brukar ju för det mesta äta gräsliknande blad så sådana blommor har jag gett upp att ha hemma, med tre katter i huset så är det ingen idé.
~~Marie~~
pejori
förstår inte varför du tycker att frågan var korkad smile.gif smile.gif
det är väl bättre att fråga en gång för mycket en en gång för lite smile.gif smile.gif
ampelliljan som katter tuggar i sej i parti och minut är inte nyttig för dom. laugh.gif laugh.gif
den ger dom ett rus som har narkotisk effekt, och kan ge bestående skador på sikt sad.gif sad.gif
Kattgräs
CITAT (pejori @ 28-08-2004, 09:55)
ampelliljan som katter tuggar i sej i parti och minut är inte nyttig för dom. laugh.gif laugh.gif
den ger dom ett rus som har narkotisk effekt, och kan ge bestående skador på sikt sad.gif sad.gif

Det förklarar kanske varför de är så förtjusta i den... blink.gif
pejori
japp. dom blir beroende biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
Kan katter bli "narkomaner" alltså?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon