Full version: växthusgolv
krinil
Finns det någon som har åsikter i frågan.
Jag har haft markbäddar i mitt 14m2 växthus men tänker nu odla i krukor o dyl. Vad är fördelar o nackdelar med plattor, trätrall, grus.... wacko.gif
fiffigafrun
Det ska väl både vara praktiskt o vackert anser jag i alla fall. Jag ska sätta beg murtegel som golv i mitt.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...73&albumid=5966

Visst finns det risk att det kan spricka nån sten då o då men det är så mkt vackrare än nytillverkad betongmarksten/plattor tycker jag. Beror kanske på vilket växthus man har men grus är då inte så praktiskt, går ju inte att sopa bort jorde etc på.
Katarina H
Hej!

Mitt växthus har ännu inte ens glaset uppsatt, så jag tar gärna del av golvtips. Jag ska odla i kruka. Jag har två små barn och en lekstuga under uppförande så det tar tid allting! Fint ser ditt växthus ut, och härligt läge på tomten, Fiffigafrun!
ThomasJ
Jag har ett reglat trägolv, och det har fungerat mycket bra denna sommar. Det är väl bara lite mer arbete med det än med ett stengolv, skura och olja.. smile.gif

Finns bilder på det på den här sidan;
http://hem.passagen.se/jackthomaserik/
(sidan är inte uppdaterad på länge, skall göra det nu under den mörka hösten). smile.gif
Även i mitt Album finns det några bilder..

Mitt på golvet, där det inte ligger trä, skall jag lägga frostsäkert klinker (eller liknande).

/Thomas
MRLINDELL
Skall man odla i krukor är plattor nog det enklaste. Jag har plattor och de är lätta att spola rena och drabbas inte av något problem.
Att anlägga trägolv är att verkligen be om problem om man tänker odla med bravur i växthuset, fast många har det förstås för syns skull och då kan det säkert vara snyggt men inget vidare praktiskt.
ThomasJ
Att odla skall väl vara en fröjd för ögat också.. wink.gif

Jag har inte märkt några problem med trägolvet, så att det skulle hämma odlandet kan jag inte riktigt se. Visst kan man inte använda vattensprinklers eller fukthöjande mojenger, men det är också det enda.

Och ett växthus som används 4-5 månader om året, kan väl få se fint ut även de resterande 7-8 månaderna, eller? wink.gif smile.gif
Det kanske skall användas till olika saker vid olika tidpunkter?!? wink.gif

Jag tycker man skall lita på sin egen 'tycke-och-smak', vilket golv man än väljer kommer det att fungera bra..

Jag funderade också på att lägga stengolv, men jag hade nog inte tagit in stora 'brandslangen' för att spola rent för det.. Det går att städa på andra sätt också, de kanske tar lite längre tid bara. smile.gif

/Thomas
uno
CITAT (MRLINDELL @ 30-08-2004, 10:19)
Skall man odla i krukor är plattor nog det enklaste. Jag har plattor och de är lätta att spola rena och drabbas inte av något problem.
Att anlägga trägolv är att verkligen be om problem om man tänker odla med bravur i växthuset, fast många har det förstås för syns skull och då kan det säkert vara snyggt men inget vidare praktiskt.

Att leva är inte nog. Solsken, frihet och en liten blomma måste man ha."

Detta är fint Mr Lindell. Men Du lever, i Dina inlägg/svar, oftast inte upp till
detta.
MRLINDELL
Alltså, skulle jag odla något med besked skulle jag anlägga ett växthus, inte ett uterum i ett växthus. Skulle jag odla sticklingar och lite annat smått så skulle jag anlägga ett uterum men inte i växthuset.

Att råda någon att lägga in trägolv i ett växthus är inte "rumsrent". Det kräver att man håller fukten på avstånd och att man hanterar allt varsamt och nästan inte går in med jordpåsar eller med stövlar på etc.

Jag tycker inte det är praktiskt för att ni tycker det. Och du får gärna ha din åsikt och uttrycka den, men jag håller fortfarande inte med.

Hur ofta dammsuger ni era växthus eller putsar fönstren?
ThomasJ
CITAT (MRLINDELL @ 30-08-2004, 11:33)
Att råda någon att lägga in trägolv i ett växthus är inte "rumsrent". Det kräver att man håller fukten på avstånd och att man hanterar allt varsamt och nästan inte går in med jordpåsar eller med stövlar på etc.

Så du tycker att uteplatser i trä är helt förkastligt också? wink.gif
Visst 17 kan man ha ett växthus med trägolv, man får bara anpassa det till de förutsättningarna. smile.gif
Inga problem att plantera hinkarna utanför växthuset, och bära in dem eller ställa dem på en 'pirra' om man inte vill lyfta. Skitiga stövlar torkar jag av oavsett om jag går in i växthuset eller någon annanstans där jag inte vill ha lera.
Visst får man kanske ta fram moppen eller damsugaren/sopkvasten någon gång mer per sässong än om man har stengolv, visst får man lov att olja in sitt golv varje år, men om man tycker att det är värt det 'extra' besväret, så anser jag att ett trägolv i ett växthus för hushållsodling fungerar mycket bra. smile.gif

Alla sorters golv har sina för- och nackdelar, eller hur?

/Thomas
mulle
Jag rotade i sopcontainern hos firman som hugger gravstenar och hittade stora slipade bitar som blev ett utmärkt golv - helt gratis.
ThomasJ
CITAT (mulle @ 30-08-2004, 13:09)
Jag rotade i sopcontainern hos firman som hugger gravstenar och hittade stora slipade bitar som blev ett utmärkt golv - helt gratis.

Du har ingen bild på hur det ser ut? smile.gif *alltid nyfiken*

/Thomas
Ann-Christine
Ni som har plattor i växthuset, får ni inte en massa myror då? Det fick jag så jag hade kunnat kasta ut dom genom glasrutorna , så trött blev jag. Men jag skulle vilja ha plattor eftersom jag tänker odla i hinkar i fortsättningen
MRLINDELL
Jag har en veranda under tak i trä och en utan tak med plattor i terracotta. Tryckimpregnerade trädäck är inget för mej. Men nu pratade vi om växthusgolv.

Jag har inte sett till en enda myra på tomten så jag vet inte. Det beror nog på om man har myror eller inte, alltså inte på om man har trä eller plattor.
krinil
Tack för alla tips!

Det lutar nog åt plattor för min del eftersom jag tänker hålla till och plantera inne i växthuset och det brukar bli väldigt söligt. Och städa får man nog av inomhus... tongue.gif
krinil
Har ni förresten några fler tips på billiga plattor?.....om man inte bor nära nån gravstenstillverkare ...
MRLINDELL
Vill man ha bättre begagnat finns det massor med billigt att få tag på via www.blocket.se, men transporterna kan vara tunga. Efter en vända med högtryckstvätten blir många sorter som nya, de plattor som görs idag är genomfärgade och tål tvätt.
Köper man nya är transporten dyrare än plattorna. Ett hyrsläp på OK kostar typ 150 sek i 4 timmar och lastar typ 10 kvadrat om man inte är så kinkig ... tongue.gif
uno
CITAT (Ann-Christine @ 30-08-2004, 19:02)
Ni som har plattor i växthuset, får ni inte en massa myror då? Det fick jag så jag hade kunnat kasta ut dom genom glasrutorna , så trött blev jag. Men jag skulle vilja ha plattor eftersom jag tänker odla i hinkar i fortsättningen

Myror får man om man använder sand= fint grus under plattorna. Om man istället använder något grövre grus kan myrorna inte transportera detta och de kommer inte att kunna bygga sina bon under plattorna.
mulle
ThomasJ: Nej, tyvärr, jag har ingen bild och inte heller någon digitalkamera. Ännu.

Ann-Christine: Vad myror beträffar så har det aldrig varit något riktigt stort problem hos mig trots att jag har lagt plattor och stenar i sand på många olika platser i trädgården. Första året är de där men sedan har de alltid försvunnit.
I växthuset har mossan tagit över mellan plattorna.

Krinil: Ett annat billigt tips är att hitta en skrot som har begagnade järnlock från gatubrunnar. Jag har lagt en yta framför kompostområdet av den fyrkantiga modellen, lätt att sopa rent efter t.ex. arbetet med kompostkvarnen. De skulle också funka bra i ett växthus.
Kolla också med rivningsfirmorna där du bor - gamla tegelstenar är jättevackra tycker jag!

Mulle
Iza
[QUOTE]
Jag har stenmjöl under och mellan mina plattor i växthuset, har inte sett en enda myra där, annars har vi gott om myror på tomten.
fiffigafrun
Nu har vi lagt färdigt golvet av beg murtegel i mitt växthus. Och det blev superfint, ska fixa bilder när allt är helt klart! Håller på att måla de upphöjda odlingsbäddarna som skall kläs m plast på insidan. Odlingsbäddar har jag valt att göra för att jag tycker att bevattningen är svårare att sköta m krukor. Ska ha krukor också förstås... Har avtagbara hyllor i trä som jag kommer att lägga underbevattningsbrickor på också.

Vi har stenmjöl över o emellan teglet för jag hört att myrorna gillar detta mindre än sand. Tegel kanske inte är allra mest praktiskt för de kan ju spricka av frost o väta. Men om superpraktiskt hade varit ett krav för mig utan tanke på utseendet hade jag ju inte köpt ett växthus med träprofiler heller. Var och en bör väl avväga hur viktigt utseende och praktiskt är. Jag putsar inte fönstrena alls i princip, vare sig i växthuset eller huset vi bor i (jo, 1 gg/ år max). Går jättebra att odla i ett växthus även om rutorna är lite skitiga... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon