Caprice
27-08-2004, 20:13
Någon som har en Fuchsia planterad ute åretom i Sthlmstrakten...?
Vet att det finns sorter som kan fungera enligt "entusiaster"..
Om du har det, vilken sort isf...?
Caprice
jag fick en som skullle klara sej ute men inte gjorde den det inte
va den hette vet jag inte
o den jaghade ute är stendöd
men jag har kvar inomhus
Åsa, mälardalen zon 2
28-08-2004, 09:23
Jag har testat några sorter i rabatten på baksidan men inte överlevde de vintern. Nu har jag köpt 2 nya sorter som jag planterat i rabatten på framsidan för där är dräneringen något bättre.
Glöm inte bort att fuchsior som planteras utomhus ska planteras djupt ungefär som rosor. Mina plantor var så små när jag planterade dem att jag inte kunde ösa på så mycket jord så de står just nu i små gropar och jag ska slänga på mera jord över dem lite längre fram i höst.
Caprice
28-08-2004, 12:05
Tack för svar....
Det är till att experimentera som gäller....
Caprice
kristerh
28-08-2004, 16:12
Det är de småblommiga som kan klara sig över vintern i rabatten,
jag har 2 st som kommer upp varje år, men de står så skuggigt att de inte blir speciellt stora, och givetvis har jag glömt vad de heter...
krister
Eivor på Väddö
28-08-2004, 18:34
Fuchia Magellanica ska vara den härdiga sorten. Jag har den vita men har ännu inte provat att ha den utomhus på vintern. Ska nog pröva i vinter, med god täckning. Jag bor 12 mil norr om Stockholm zon 3-4 tror jag. Men för säkerhets skill sticklingar inomhus.
pollock
28-09-2007, 09:39
Hej! Har nu läst er diskussion om perenna fuchsior. Har precis impulsköpt en röd magellancia. Det verkar som de bör planteras tidigt för att klara sig bättre. Vad tror ni? Ska jag övervintra den i jordkällaren bland de andra, plantera som vanligt eller lägga den skyddat och täcka med löv och annat tills våren? Jag bor utanför Linköping.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.