Full version: Stinkande orkidé!
evarina
Jag fick en jättevacker orkidé i födelsedagspresent. Problemet med den är att den som många andra orkidéer luktar ruttet kött (för att dra till sig insekter?). Nu stinker det snart i hela lägenheten och man spyr nästan av lukten.
Finns det något man kan göra för att mildra lukten? Annars måste jag kasta ut den och det känns väldigt trist.
kristerh
Är du säker på att det är en orkidée, de jag har stött på luktar gott, har aldrig hört talas om en stinkande sådan.
krister
pejori
inte jag heller smile.gif smile.gif
har du ingen bild på den? wub.gif
Orchid
Va, stinker orkidéer? ohmy.gif
pejori
misstänker att detta är något för adrian och hans köttätare biggrin.gif biggrin.gif
evarina
På skötsellappen står det Nelly Isler.

(Ska försöka fixa en bild)
evarina
så här ser den ut
http://www.orchidehuset.se/klubben/nyhetsb...brev%200212.htm

(så slipper jag greja med kameran rolleyes.gif )
pejori
knepigt huh.gif huh.gif
jag har också en sådan, men den luktar inte illa, den har en svag doft som inte är oangenäm ohmy.gif ohmy.gif
vette katten vad som hänt med den. du kanske ska fråga dom på orkidehuset? rolleyes.gif
GoSatta
ja ruttet kött har jag aldrg hört att nånorchide ska lukta?

kanske ligger det något och ruttnar i krukan?? =)
evarina
Ingen aning, den är alldeles ny, men jag har inte hittat något skumt när jag undersökt den. Eller så är det jag som missuppfattar odören. Andra kanske tycker den luktar jättegott...
kristerh
Testa med att byta kompost på den om den liktar illa, det måste vara något i jorden som ligger och pyr... OBS byt inte komposten om den blommar utan vänta tills den blommat klart.
krister
Annlo
Jag har en likadan som jag tycker luktar gott! Tänk att man kan uppfatta dofter så olika... Min har luktat starkt i några veckor (ca 2) men nu tycker jag att lukten börjar ge sig så håll ut en stund till... Den är ju fantastiskt vacker wub.gif eller hur!!

Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon