Full version: Krysantemum
Orchid
Hej!

Jag fick just en Krysantemum och det jag undrar är om det är en "slit o släng" blomma.. som bara står ett tag?
Och ofta ska man vattna den, vill den stå ljust?

mvh
kristerh
Den vill ha det ganska svalt, perfekt planta att ha i ett frostfritt uterum,
den kan bli ganska gammal om man lyckas med den...
har inte lyckats själv... wink.gif vattning.... tror att den inte vill bli för blöt och mycket näring vill den ha när den blommar.
krister
Orchid
Hmm, denna krysantemum gör mig lite konfunderad. Kan den verkligen bli gammal? Nu har en del av bladen börjat vissna i kanterna, vet inte vad det kan bero på. Det får inte stå i vatten, men ja låter den inte torka ut. Och den står rätt så ljust.
Äsch, jag funderar nästan på att låta den dö.. jag är ändå inte så förtjust i dem. Fast, det är ju alltid roligt att lyckas : )
kristerh
CITAT (Orchid @ 12-09-2004, 20:05)
Hmm, denna krysantemum gör mig lite konfunderad. Kan den verkligen bli gammal? Nu har en del av bladen börjat vissna i kanterna, vet inte vad det kan bero på. Det får inte stå i vatten, men ja låter den inte torka ut. Och den står rätt så ljust.
Äsch, jag funderar nästan på att låta den dö.. jag är ändå inte så förtjust i dem. Fast, det är ju alltid roligt att lyckas : )

De är ganska hårt drivna, så det är lätt att misslyckas.
krister
Sulawesii
Jag har alltid fått ohyra på mina Krysantemum, så de kommer inte in här längre! Mamma kallar dem lusblomma, så det är kanske vanligt att de får diverse hemskheter på sig.
Kolla om det inte är något sånt som orsakar de vissna bladkanterna.
Orchid
CITAT (Sulawesii @ 13-09-2004, 20:35)
Jag har alltid fått ohyra på mina Krysantemum, så de kommer inte in här längre! Mamma kallar dem lusblomma, så det är kanske vanligt att de får diverse hemskheter på sig.
Kolla om det inte är något sånt som orsakar de vissna bladkanterna.

Äsch, vet du vad Sulawesii.. tycker det är en rätt så trist växt, så den är inte värt något extra besvär smile.gif Jag låter den stå kvar o vattnar den lite då o då.. så får ja se vad som händer med den.
Ofta får jag sådana växter i present av vänner och sånt, dom som jag inte tycker om brukar jag göra till försökskaniner, bara för o se vad de gillar o inte gillar smile.gif

Mvh,

Orchid
Majsan84
Jag hade en Krysantemum som var fin när jag köpte den, men fick stå i ett kokhett söderfönster och verkade stendöd efter några veckor.
När jag skulle slänga den såg jag att det fanns små "sticklingar" (vet inte om man kan kalla dem det) vid "moderstammen". Separerade dem, kastade mamman och planterade "bebisarna" i tre olika krukor.
När jag satte dem, i våras, var de ca 5 cm höga, och är nu 30-40 cm och rätt gängliga. De är inte granna, och jag vet inte riktigt vad som kommer att hända, för de verkar mest växa på höjden, men jag älskar att se dem växa. Känns ändå som en bedrift. tongue.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon