Orchid
Jag undrar hur man tar sticklingar på kaktusar??? Sätts dom i vatten först, eller ska de planteras i jord direkt??

mvh
pejori
planteras i jord direkt smile.gif smile.gif
beroende på vad det är för kaktus, men oftast är det bara att skära loss skottet med en vass kniv wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast är det en fördel att låta sticklingen ligga och torka i något dygn. Planterar man kaktussticklingar med färsk snittyta händer det oftare att de ruttnar.

Sand eller sandblandad jord tycker jag brukar vara bäst en del andra vanliga blomjordar blir lätt för blöta.
TeliaNet
jag har tagit kaktussticklingar för några månader sedan.
jag lät dem torka en vecka, sedan ner i torr sand.
jag vattnade efter 2 veckor och nu har de kommit rötter.

jag sate sanden på plåt i ugnen i 290*C, ca 10min.
Orchid
CITAT (TeliaNet @ 28-08-2004, 18:18)
jag lät dem torka en vecka, sedan ner i  torr sand.

Ska man ha sand, eller sand blandat med jord? Och i så fall... hur mycket sand o hur mycket jord??
pejori
personligen tycker jag hälften hälften wub.gif wub.gif
men jag har satt i ren jord, men vattnat mindre wub.gif
även ren sand (sandlådesand) har fungerat på pelarkaktusar smile.gif rolleyes.gif
tror att det hänger på vattningen mer än vad den står i rolleyes.gif
mina epiphyllum är planterade i ren kogödsel och dom växer som katten tongue.gif
TeliaNet
CITAT (Orchid @ 28-08-2004, 20:45)
CITAT (TeliaNet @ 28-08-2004, 18:18)
jag lät dem torka en vecka, sedan ner i  torr sand.

Ska man ha sand, eller sand blandat med jord? Och i så fall... hur mycket sand o hur mycket jord??

kaktusar vill inte ha mycket näring, därav sand.
det bör vara steril sand, där av i ugnen.

lycka till!
Fenja
Ha, vad roligt att höra, Pejori, att fler använder sig av lite oortodoxa metoder!! En av mina suckulentkunniga vänner förklarade att det är ett rent under att mina kaktusar både lever och blommar. Jag krukar dem i billigast möjliga plantjord och göder dem friskt med blåkorn hela sommaren... biggrin.gif . De är stora, friska och blomrika tongue.gif !!
Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon