Full version: Amerikansk Hagtorn
carro77
Jag undrar om Amerikans Hagtorn finns både som häckväxt och som trädväxt. PÅ mitt nyköpta landställe finns nämligen en "häck" av Amerikansk Hagtorn, men den är inte tät utan mer trädaktig. Den är ca 100-130cm hög och av det är ca 100cm stam. Kan det vara så att den inte klippts ner från början och därmed blivit träd istället för häck huh.gif ? Jag vill gärna ha en tät häck då tomten gränsar mot vägen. Kan jag klippa ner den nu för att för att få en tät häck?
Maria R
Antar att det är Crataegus intricata du menar?
Det är nog troligt att den inte har klippts ner för att bilda häck, från början. I Nya Beskärningsboken står det att denna klarar en total nedskärning, och lämplig tidpunkt att utföra detta är under vårvintern. Tillväxten är stark, så häcken borde växa upp rätt så snabbt.

Mvh, Maria R
Cilla
Häckar som görs av träd vill gärna bilda stam, och det sker särskilt med trädslag som inte kan skäras ned helt för föryngring. I slottsmiljöer har man diskussioner om hur man ska göra med många av de uppväxta häckar som kommit i det här bonsaistadiet. Det är ofta konstnader som gör att man inte byter ut dem.

Efter att jag jobbat en del i äldre kulturmiljöer där många långa häckar blivit bonsairader har jag kommit att tycvka att vissa till och med är riktigt fina. Det gäller bara att tänka om i hur en häck ska se ut...

Men med hagtorn behöver man inte komma till det stadiet, även om det är vanligt hos äldre exemplar. Men det gäller då att vart 20:e år eller så helt skära ned häcken, dvs innan de bildat grova stammar. Hagtornshäckar som redan bildat grövre stammar brukar ruttna bort mer eller mindre efter en totalföryngring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon