karintäby
Hej!
Jag behöver snabbväxande häckar och träd som blir högre än tre meter! Vi kommer troligen få alla träd precis utanför vår tomt nersågade av Kommunen och nu måste jag snabbt försöka ersätta dessa för att återfå lummigheten. Fast hur ersätter man 100 år gamla träd...?

Har läst tidigare inlägg i ämnet. Har någon fler förslag? Häggmispel har jag redan. Finns någon FIN tuja som är snabbväxande?
Idegranen Media Hilli, hur snabbt växer den egentligen och hur hög kan den bli? Lummiga lövträd som inte får besvärande rötter?
Guldalm och Gulbarkig hägg, är det någon som har erfarenhet ev det?

Mycket tacksam för svar
Karin i Täby
Ralf
Hej Karin
jag har gjort misstaget att välja en snabbväxade växt en gång. Problemet med dessa växter är att dom sedan alltid är snabbväxande. Man kan inte stänga den "funktionen" "Snabbväx".

Rätta mig om jag har fel!
Anders zon III
Karin, just nu är ni förståeligt skärrade över att kommunen ska göra så stort ingrepp tätt inpå er. Att plantera på egna tomten ersätter ju inte, det blir annorlunda. Kanske till och med bättre än innan men definitivt helt annorlunda...

Är tomten stor så att ni kan få det lummigt och tätt på er sida om gränsen?

Vilka slutliga höjder vill ni ha på det ni planterar? Hur breda?

Färger, blomning, osv? Även om man som svar på avverkningen vill plantera snabbt så ta tid att välja ordentligt, det hinner ni!

Vanlig hägg är ju bra på det sättet att den växer snabbt som ung men lugnar sig rätt kvickt, efter tio år.

Barrväxter generellt tar tid på sig att bli stora.
Hannele
Komplettera med spaljé, rosenbågar, flätade korgar... Inte bara träd utan även klätterväxter, det finns massor! Själv har jag skapat lummighet under flera år - fast utgångspunten var sämre än ni hade och VA-verket har besökt oss också, och sågat ner det lilla av träd vi hade...
Ibland kan man hålla sej för skratt! sad.gif
Hannele
Samma plats efter några år på våren, körsbärsträdet blommar:

Du ser stenarna och berget, det fanns bara SAND!
Du ser också asfaltsvägen till höger - ändå tycker jag att det är lummigt nu. rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Hannele, om man satte dej ute i öknen så skulle det vips växa upp en oas! laugh.gif

Varför sågade dom ner ert träd?? wacko.gif ohmy.gif
Hannele
Tänk, vi hade t.o.m. en porlande bäck med vitsippor, grodor, allt... Men grannarna ville ha underjordiska rör istället för en porlande bäck. VA-verkets stora grävmaskin slet upp plommonträden som tändstickor!! På andra ställen här har dom stora fula öppna diken - men vår bäck skulle bort!

Jag som flera år gått med nagelsaxen, vårdat och pratat med växterna, fått dem att trivas. På en morgon var allt borta! Vi som från balkongen tidigare såg bara gröna träd, får idag beundra grannarnas tak... Men man fortsätter ändå att skapa sin lilla oas, ett eget reservat.
Gunvor Nilsson
Kan du inte plantera bergbambu mot grannens tomt så slipper ni se deras tak - jag förmodar att ni bor högre än dom! Bergbambu rasslar så härligt när det blåser! smile.gif
karintäby
Bambu är ju spännande. Vilka sorter kan bli mer än sådär en fyra meter?? Jag funderar även på rödblommig Hästkastanj men vet inte om den klarar min Zon. (III tror jag).

/Karin
Anders zon III
Små träd som jag kommer att tänka på är ginnalalönn och rysk lönn, prydnadsapel, (MÅNGA olika färger på blommor och frukter finns det), japanskt körsbär och hagtorn.

En buske som blir stor i halvskugga, (4x4m), lite mindre i full sol är paradisbuske och så syrén förstås.

Den rödblommiga hästkastanjen ska gå hos dig, Zetas skriver zon III på den. Men det blir ett stort träd, 15 meter högt och 12 brett... Blommorna är fina men jag tycker alltid att bladen ser ut som de är halvvissna... Vanliga hästkastanjen har vackert bladverk däremot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon