Full version: Änglatrumpet igen
Lena
Hej

Jag har två änglar , den ena blommar fast sent och har jättemycket blad
den andra blommar inte alls och är jättestor med stora blad, jag sköter dem efter konstens alla regler massor med blåkorn vid varje vattning, mycket vatten, 60 liters krukor, tidig drivnig, i mars tar jag in dem i rumstemperatur och gödslar, men de får stå i sina små vinterkrukor tills de kommer ut i juni för det går ju inte att plantera dem i sommarkrukorna innan de kommer ut, varför får de bara blad och inga eller lite blommor? Ska man verkligen göda dem jättemycket hela tiden , det verkar ju som om de endast får en stor bladmassa av det, kanske ska man inte göda dem så mycket som det sägs, vad har ni andra för erfarenhet?jag beskär dem bara lite i yet.
Lena zon 4
Fenja
Jag har "änglarna" planterade direkt i kodynga och vattnar varje gång med flytande blåkorn, de blommar som bara sjutton så jag tror inte att eventuell övergödning är problemet.
Jag antar att du måste skära ner rotsustemen på dem för att de ska få plats i sina mindre vinterkrukor? Jag skulle gissa på att det är orsaken till att de bara kommer bladmassa, de har en tendens att ägna sig åt det när de får större krukor.... och kan hoppa över blomningen i pur glädje. Försök att vinterförvara dem i de stora krukorna i stället så blommar de säkert året därpå. Inga växter gillar att bli "omruffsade" i rötterna flera gånger per säsong.
Mvh
Fenja
GoSatta
den dåliga sommaren har säkert också med saken att göra, min har inte blommat iår och många jag känner har inte heller fått några blommor i år.
Lena
Tack för råden, men vad menar du Fenja med kodynga, är det mu på påse eller riktig brunnen koskit du använder?
Jag ska i alla fall prova att ta in hela stora krukan i vinter, jag har ju plats.
Hur stora krukor har ni?

Lena
Fenja
Vilket som, jag har min i gödsel från bonden här i närheten! Mina står i sextio liters krukor! Var annat år rotbeskär jag dem och krukar om.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Det kan vara sorten också. Min vite blommar först, sedan den rosa, och lååååångt efter de andra den gula..... inte en knopp på den i år hittills, så det kan nog vara den dåliga sommaren också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon