Gloriana
Att gräva rabatter är kul. Mindre kul är att gräva rakt in i ett getingbo. Den här helgen klarade jag mig undan med blotta förskräckelsen. Förra helgen, innan jag fattade att kräken bodde där jag grävde, blev jag stucken, rejält, två gånger. Jag läste här på sidan att man kan elda upp boet. Kruxet är att boet är just där det växer Adonis vernalis, våradonis, som jag ska flytta på och dessutom självklart är rätt rädd om. Så eldar jag upp getingarna så ryker adonisen också. Är det någon som har ett annat recept på att snabbt och smärtfritt (för mig, på dem får det göra hur ont som helst) bli av med de små filurerna? Nu ska jag fortsätta gräva rabatt. Från andra, det mer getingsäkra, hållet.......
pejori
läste nånstans att dom dör av myrr wub.gif
tror att det var i småprat. iså fall häll myrr i boet wub.gif wub.gif
Näcken
Ring Antizimex, om inte myrr skulle hjälpa.

De kommer och sprutar gratis genom de flesta hemförsäkringar.

Fast jag tror de har något myrrliknanade preparat, fast kanske i bättre form.
Smekajsa
Anticimex här i Örebro använder vanligt Myrr

det gjorde dom ialla fall när vi hade geting-problem

getingarna drar med sig myrr in i boet och utplånar sig själva .......
Gloriana
Bra att veta att man kan använda Myrr om det kniper. Det kan ju vara nåt att sätta in i ett tidigt skede. Boet visade sig vara av gigantiskt format dock. Min sambo, som aldrig blir stucken, ville kolla och började rota lite - och han blev fortfarande inte stucken. Det visade sig vara en jättebila i backen. Våradonisen lyckades han få bort och sen eldade vi - eller rättare sagt han - upp boet. Trots att allt är borta så finns det givetvis getingar kvar som inte fattar var hemmet tagit vägen. Men de är avsevärt mycket färre. Jag väntar med att gräva där tills vidare......
netaave
CITAT (Gloriana @ 30-08-2004, 12:41)
Bra att veta att man kan använda Myrr om det kniper. Det kan ju vara nåt att sätta in i ett tidigt skede. Boet visade sig vara av gigantiskt format dock. Min sambo, som aldrig blir stucken, ville kolla och började rota lite - och han blev fortfarande inte stucken. Det visade sig vara en jättebila i backen. Våradonisen lyckades han få bort och sen eldade vi - eller rättare sagt han - upp boet. Trots att allt är borta så finns det givetvis getingar kvar som inte fattar var hemmet tagit vägen. Men de är avsevärt mycket färre. Jag väntar med att gräva där tills vidare......

Spruta med radar runt omkring annars börjar de som är kvar bygga igen. Eller använd Myrr. Det är därför man ska täppa alla utgångar utom den man eldar i, och sen gör vattnet att de som inte dör av röken eller elden drunknar.
KURT
Det hade kanske varit lättare att vänta ett par veckor så hade de flyttat ut av sig själva.
Sulan
Elda när det är mörkt! Om man ska elda upp getingbon ska man vänta tills någon timme efter mörkrets inbrott. Då är alla getingar hemma och sover och man slipper problemet med "hemlösa" getingar som surrar runt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon