Tommy
Jo visst, vi hade besök av en liten kungsfågel (!) idag på morgonen. Det var första gången för oss men kanske inte så ovanligt för er andra.

Nån kanske blir avundsjuk ijallafall blink.gif
Maggan
Jätteavundsjuk!!!
Grön av avund! Berätta mer, var såg du den? Vad gjorde den? Hur länge såg du den? Är den kvar? Jag har bara sett kungsfågel på en enda plats, vid en å i Småland, men där kunde man se den ofta

Utanför min arbetsplats (där jag skam till sägandes ibland står och röker) kan jag dagligen se strömstarar. Blir nån avunds nu, då?
Tommy
Han hoppade omkring i vår tall utanför köksfönstret där vi har fågelmatningen. Han var aldrig riktigt stilla så det var lite klurigt att få syn pån i kikaren för att bestämma vem han va, men jag är 99% säker. Grön på ryggen och ett fint gult band rakt bakåt över huvudet.

Han stannade där i åtminstone fem minuter innan han fösvann, troligen skrämd av stimmet med gråsiskor som attackerade fröna på backen.
Tyr
Kungsfågeln är väl så liten att man inte lägger märke till den. Men jag har nog aldrig sett en sån i alla fall.

För några år sedan hade vi 40 Sidensvansar i våra 2 rönnbärsträd samtidigt. Dom frossade så mycket i bären att dom blev berusade, och en flög in i köksrutan och bröt nacken. unsure.gif

Havsörn har jag sett (i Norge) den flög längs marken bara ett par meter ifån mig, en mäktig syn vill jag lova.

Svartvit flugsnappare sägs vara ganska ovanlig men jag ser dom varje sommar, hade ett par häckandes i fågelholken dessutom. Beror väl på var i landet man bor också.
Hannele
Deqt var för tjugo år sedan jag såg en kungsfågel sist - men då hade jag både kikare och en fågelskådare med mej... Det var på den tiden, man gick upp tre på morgonen och gick på bäverjakt med kamera och kanot.
yla
den svartvita flugsnapparen bor hos mej i flera holkar
han har flera fruar o jobbar som attan hela säsongen en tuff liten gynnare
en gång kom två ekorrar o skulle se om de gick att stjäla ett ägg
jag stod redo med tallkottar om det skulle visa sej att den svartvita behövde hjälp
men både herr o fru svartvit gjorde så hätska anfall på ekorrarna att dom va tvugna att ge sej av utan min hjälp
o ungar drog dom upp
rödhaken bodde en säsong i min toa ja de va uppe på en hylla förstås o de va till o prata lugnande me den när man skulle på muggen,men hon låg där så fint o litade tydligen på oss o ungarna va ursöta då de kom ut
sädesärlorna brukar alltid häcka under vindskivan på storstugan
talgoxar o blåmesar bebor också holkarna
jag sätter ut nya holkar varje år så de blir fler o fler innevånare på min kulle
en o annan fladdermus bor i vedbon o så har jag förstås dessa innevånare som jag upptäckte en dag

jag döpte dom till besöksbegränsare o dom fick sitta kvar eftersom dom verkade vara upp på nätterna o va dessutom snälla wub.gif rolleyes.gif
ja de e härligt med innevånarna som finns hos oss överallt
iallafall de flesta smile.gif laugh.gif biggrin.gif
Lena N
I förmiddags såg jag en gärdsmyg fladdra runt i busken utanför fönstret. Blev jätteglad eftersom min kissemiss tidigt i höstas kom in med en mycket död gärdsmyg. Jag hade sett en gärdsmyg på altanen några veckor tidigare och blev orolig för att det var den enda som höll till i min trädgård. Men nu vet jag alltså att här finns kvar minst en. Hoppas att den/de håller koll på var katterna finns. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon