Full version: Vattenskott
Maria R
Hej.
Jag undrar om det där med vattenskott.
Ett hårt beskuret äppelträd skickar upp vattenskott för att kompensera förlorad bladmassa. Det rekommenderas att man tar bort en viss mängd av vattenskotten, men inte för mycket, för att hålla produktionen av nya vattenskott i schack.
En trädgårdsmästare jag talade med, rekommenderade att man ska ta de små vattenskotten för hand så fort de visar sig, innan de vuxit upp och behöver tas med sekatör. Det vore intressant att höra vad det får för effekt i längden på produktionen av vattenskott! I det fallet får trädet aldrig någon chans att producera kompenserande bladmassa.
Och vad är egentligen bäst för trädet?

Hälsningar Maria R
Åsa, mälardalen zon 2
Det bästa för trädet är att man klipper i det under JAS då får man knappt några vattenskott alls. +Såren läker snabbare under JAS och risken för ex. kräftsmitta är mindre.

+Det är bättre att göra lättare beskärningar ofta än att göra stora ingrepp i trädet ibland.
Maria R
Hej igen!
ja, det är bäst att vårda trädet med succesiv beskärning så att det inte behöver skicka upp vattenskott.
Men, efter mitt samtal med den där trädgårdsmästaren funderar jag kring själva teorin i att plocka bort vattenskotten direkt -vad är det som händer i och med trädet, hur fungerar systemet? Kommer trädet till slut i balans?

(Onödigt att fastna i något sådant, men när man väl har börjat att fundera så...)

Maria
Cilla
I kommersiell fruktodling gör man ofta så, och det har spridit sig också i vissa kretsar i trädgårdsvärlden. Man rycker av vattenskotten i juni-juli, ofta behöver man rycka av dem flera gånger under säsongen eftersom trädet vill kompensera sig.

Jag har tittat på rätt många träd där man gjort så. I fruktodlingarna med sina små träd, med krav på direkt energi till de rätt få äpplen som ska komma på polantorna, som dessutom ska leva i 15, max 20 år, tycker jag det fungerar väl.

För träd som man vill ska leva längre och som man vill ska utveckla sina starka fruktbärande grenar fungerar det inte. Har man tagit bort för mycket bladmassa i ett vuxet kronäppelträd kan man inte tvinga det att satsa på långskott och andra starka (långsamväxande) grenar. Det kommer att satsa på vattenskott, och flyger första säsongens skott av satsar det en gång till. Under tiden skapas nya snitt och sårytor.

Det finns få träd som man ständigt tagit alla eller för många vattenskott på som är friska. De flesta har grov röta i krongrenarna och dessutom kräfta.

Vattenskottsproblem kommer man förbi om man lär sig att ta lagom mycket vid varje beskräning och om man beskär under JAS, som Åsa skrev.
Maria R
Hej!
Tack för era svar!

Det var intressant att läsa.

Jag undrar om ni har några böcker, gärna läroböcker, att rekommendera när det gäller fruktträd? Jag räds inte torra faktaspäckade böcker, om de är bra!!


Hälsningar Maria R
Cilla
Bäst litteratur tycker jag Alex Shigo skrivit. Sök med namnet på google så får du hela litteraturlistan.

Klaus Mattheck har skrivit en mycket bra bok Body language of trees.

En bok med många praktiska exempel är Klaus Vollbrechts Trädens biologi och vård.

Utöver detta tycker jag att Örjan Ståls forskningsstudier om trädens näringsupptagning och praktiska exempel på detta är givande.
Maria R
Tack!
Får ta mig tur till biblioteket!

Hälsningar Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon