Järfälla
29-08-2004, 10:43
Mina lammöron har sett rätt trista ut nu några veckor, om inte en månad. Är lite less på dem. De har hängt/lutat ut över rabattkanten hela sommarn. Borde flytta dem.
Är det meningen att man ska klippa ner dem? Nu i slutet av aug?
Eller KAN man klippa ner stängeln om man vill - vad händer, hur påverkar det?
Hur ofta och hårt kan/ska man dela dem?
Jag har nu brudslöja intill och märkte att de är superfina tillsammans. Tänker flytta om och då blanda dessa två. Frågan här om de vill ha det likadant om "fötterna"?? Ska jag sandblanda jorden eller? (Är någon av dem kinkiga?).
(Ska ha lite tulpaner i blandningen också, och några höga alliumgrupper)
Åsa, mälardalen zon 2
29-08-2004, 10:49
Själva blomstängeln på lammörona kan man ta bort men man ska inte klippa bort själva bladrosetten. Vill du ha många lamöron låt blomstängeln sitta kvar och fröa av sig så dyker det upp fröplantor lite här och var. Lammöron brukar vara tåliga och det brukar gå bra att flytta rosetter. De verkar trivas extra bra i väldränerad och lite torrare jord.
Brudslöja ska vara lite kinkigare och det är inte alltid de gillar flytt, de brukar gilla väldränerat läge men det får inte vara jättetorrt.
Om du ska sandblanda jorden beror på vilken jord du har nu, har du lera ska du inte blanda i sand då får du en cementliknande jord.
Jag delar mina lammöron det blir snabbt för mycket av dom, det är bara att dela upp alla små rosetter, dom är mycket robusta.
Järfälla
30-08-2004, 07:26
Tack. Då ska jag klippa stänglar och dela rosetter!
Brudslöjor + lammöron står under 2 st 20-åriga barrträd (som jag nu stammat upp). Dvs jorden är "dålig", full med rötter och säkert både torr och näringsfattig. Jag har fått gräva med sked mellan rötterna samt knipsat av massor med mindre rötter för att rymma dessa... (Det var en chansning). Givetvis pulade jag ner ny jord då, och jag ger gräsklipp och lite näring. Så de verkar inte så kinkiga någon av dem, brudslöjan är inne på tredje året och blir bara större och finare... Dock står den ensam.
Vad jag menade var om jag ska blanda planteringsjord med sand om jag flyttar dem till "ny rabatt"?
För övrigt har jag lerjord och blandar oftast med barkmull och smågrus (om inte ren perennajord - där jag är extra lyxig)
Visst kan man dela brudslöja också, eller??!
Katarina H
30-08-2004, 07:34
Jag har fått lammöron av min granne som skulle bygga om huset och större delen av trädgården grävdes upp. Hur som så blev dessa lammöron inte så värst snällt behandlade (inget ont om min granne!) innan jag lyckades få dem hem till mig och grävde ned dem. De fick lite olika förutsättningar hos mig. En dell av dem åkte bara ned i jorden, och andra fick bli nedgrävda i nyplanterade buskars jord. Det innebär att de som fick det bäst fick bo i jord med planteringsjord och kogödsel och det gick alldeles utmärkt. Ingen sand alltså. De är riktigt tåliga, är min erfarenhet. Jag brukar klippa bort blomstängerna på våren eftersom jag tycker det är fint när snön lägger sig på dem. På våren gallrar jag också bort fula blad.
Hej!
Lammöronen ÄLSKAR sol och kalkhaltig jord, om de slokar kan det bero på att de står under barrträd hos dig.
Dessutom har jag lärt mig att plantorna så småningom dör om man INTE klipper bort blomstängeln.
Hälsar
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.