Full version: Syren häck
Jenny L
Flyttade till hus i våras. Har en stor trädgård som är i en enda röra. Bland annat har den förre ägaren har satt syrénhäck som man bara låtit växa rakt upp. Den är smal, "otät" och alla löven i toppen enbart. Den är väl ca 2,5 meter hög.

Jag har nu rensat ut alla döda kvistar och stammar samt tagit bort en del rotskott - den hade gjort rabatten dubbelt så bred på vissa ställen. Jag har läst tidigare om att man skall klippa ner en 10-15 cm varje år. Kan man klippa den ner den mer? Dör den om man kapar under bladkronan?

Jag vill gärna ha en fin tät häck, kanske ca 2 meter hög på sikt.

Några tips?
Tack på förhand!
Hannele
Det kan vara vackert, om man planterar något lämpligt i samband.
Trädstammar är väldigt vackert i rätt sammanhang.
Jag tycker du ska fundera lite till, innan du plockar fram motorsågen.

Bokallé med funkia, Hadspen House Garden
Hannele
CITAT (Jenny L @ 29-08-2004, 12:39)
Jag har läst tidigare om att man skall klippa ner en 10-15 cm varje år. Kan man klippa den ner den mer? Dör den om man kapar under bladkronan?

Tja, syren klipper man inte riktigt så.
Jag skulle rensa bort gamla grenar och föryngra hela tiden genom att klippa var 3:e gren vart 3:e år. Då blommar den hela tiden.

En mycket gammal doftande bondsdyren, som blir kal nertill efter några år mår bäst av att klippas ner till ca 30 cm på senvintern - men man bör lämna kvar några skott som saftdragare. Annars blir det för mycket rotskott.
netaave
Vi tog ner vår spretiga bondsyrenhäck helt för några år sedan, likadant har vi gjort med en buske som är ca 4 m hög och 4 m bred.
Båda har växt upp täta och fina som aldrig förr och vi beskar på hösten. Hade t.o,m, blommor året efter, dom växte drygt metern första året.
Cilla
Man kan ha mycket goda förhållanden för syrén som gör att de klarar olika beskärningar väl, men om buskaget är glest och smalt och inte så välförgrenat brukar det tyda på att buskaget tappat orken. Då blir det viktigare att beskära rätt:

Om du vill ha ett frodigt, tätt syrénbuskage är det vårvinterbeskärning som gäller. Om du ska göra finputsning kan det göras strax efter blomningen.
Lämnar man tappar på syrén, dvs en stump på någon decimeter fråmn marken, brukar rötsvampar trivas bra där och tappen dör istället för att skjuta nya skott.

Rotskotten är syrénens sätt att föryngra sig. Vill du ha ett tätt buskage lämnar du rotskott som växer där buskaget kan få förtätas. Med beskärning stimulerar man rotskott.

För att inte riskera att behöva få vänta i flera år på att få syrénblom över huvud taget kan du ta ned en tredjedel eller hälften av buskaget ända till marken i vårvinter. Då stimuleras nya rotskott. Tar du ned hela buskaget kan det gå om plantorna är starka. Om de är normalstarka behöver de grenar med bladknoppar för att orka skjuta fart igen.

har plantorna lite mindre blad och inte så många rotskott nu kan häcken behöva lite jordluckring och vattning vid torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon