Full version: Fuktmätare
Lady Hamilton
Hej allihopa! Jag såg en sk fuktmätare på handelsträdgården och blev lite nyfiken. ( En mätare med en skalan på 1-10 från torrt- mycket fuktigt , med en pinne som skulle stoppas ner i jorden i krukan )
Personalen lovprisade denna lilla mojäng. Är det någon som har prövat och vet om den är tillförlitlig? Jag har en del STORA krukor som det är lite knepigt att veta hur fuktiga de är. Hör av er med era åsikter
Hälsningar Hammis wink.gif unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif
TeliaNet
jag har provat en annan som hade 2 metallstift.
vad kostade den?
Lady Hamilton
Den kostar 79kr Men tyckte du att den var någonting att ha?
TeliaNet
om man inte kan utläsa skalan, så nej.
det funkar bäst att peta ner ett fing och känna efter själv.
Åsa K, zon 1
Köpte en sådan på Sofiero igår. Pris 10 kr, utförsäljning.
Har testat den idag och den fungerar. Men man får tänka efter på hur växterna vill ha det. Vissa vill ha det blött om fötterna andra vill ha det torrare. Det finns en beskrivning på engelska med zon angivelser som inte passar här.
Lady Hamilton
Den här har en skala på 1-10 och beskrivning på både svenska och engelska. ( Växtmästaren )
Hälsningar Hammis
TeliaNet
du avgör själv.
*Felix matte*
Jag har haft en fuktmätare som hade en visare som rörde sig och
visade om jorden var blöt el. behövde vattnas.
När äldsta barnet flyttade hemifrån fick han med sig mätaren
och mycket tack vare den så klarade sig alla hans växter. biggrin.gif
KURT
Vad mäter den egentligen? Om det är ledningsförmågan i jorden så borde den ju också kunna variera beroende på vad för jord man har, mänden salter osv?
Lady Hamilton
Hej Kurt! Nu satte du mig på "pottkanten", jag vet faktiskt inte, måste ta reda på det! ( Om det inte finns någon här som vet )

Hälsningar Hammis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon