Full version: Nöjd med dagen
Inga från Närke
Hej
Vaknad ca 8,30 och solen sken på en klarblå himmel. Satte på kaffet och bredde smörgåsar till sambon och mig.
Därefter ut i trädgården och jobbade.
Sambon klippte gräset och rensade runt fruktträden. Städade i vår lilla fontän så nu porlar den fint igen. Vattnade i växthuset.
Jag gallrade vinbärsbuskarna, rensade runt alla blomlister, klippte bort gamla hallongrenarna. Flyttade några hallon. Rensade trädgårdslandet från vattesarv, tog bort vissnade blommor och diverse annat som har gjort sitt denna sommar.
Vi kollade lite på Formula 1 medan vi tog en kopp kaffe och smörgås igen sedan ut i trädgården igen. Vi var klar ca 16,00
Gick in duschade, åkte köpte grillkol och sambon grillade var sin härlig entrecote, jag tinade upp klyftpotatis och gjorde sallad. Till det tog vi ett glas vin. Vi kunde sitta på vår altan för kvällen är ljummen, solen skiner men nu är det kväll och jag (vi) är nöjda med vår dag.
Det känns i kroppen att man gjort lite nytta. Snart kommer barnbarnet för att duscha för deras badrum är under renovering.
Imorgon är det arbetsdag igen, får se hur vädret är fram på kvällen om man kan fortsätta med trädgårdarbetet.
Vad har ni gjort idag? /Inga
Åsa K, zon 1
tongue.gif

Jättenöjd med hela helgen!

Sofiero i går lördag. Handlade hoyor och "trädgårdsprylar" typ keramikfågel samt annat trevligt. Sofiero´s trädgårdsdagar är jättemysiga och något jag inte vill missa.

I dag söndag har jag planterat hoyorna samt klippt gräs och ansat trädgård.

Det känns att det är höst på gång, luften har blivit klarare och friskare.
norpan
Har varit hos min mans farfar och grävt upp lite blommor, han ska sälja huset och flytta till en servicelägenhet.
Grävde upp tremastarblomma, sköldpaddsört, purpurklätt, kungsljus, höstrudbeckia och en forsythia. Tog även skott från magnolia och doftolvon, får väl se om de tar sig.
Purpurklätt fanns det i massor, verkar bli lite som ett ogräs. Får väl se om jag ångrar att jag tog det. Men tycker att de är så vackra.
Har även rensat lite ogräs.

// Norpan
lotta_
Idag har jag och min man tagit upp potatisen, plockat in svarta och röda vinbär och kokat saft av dem. Bönorna blev också skördade, förvällda och har hamnat i frysen. Utblommade ampelväxter och blommor i krukor har fått sista vilan i komposten. Det har varit en toppendag! smile.gif
Smekajsa
Visst var det en fin dag biggrin.gif biggrin.gif

och trädgårdsarbete blev det samtidigt som jag hade min gamla mor
här på fika & mat

vi hann en tur till Ekholms trädgård i Vingåker och inhandla mer
perenner till min vita rabatt

Smén hjälpte mig att lägga gatsten som kantsten runt hela
rabatten wub.gif wub.gif wub.gif

känner mig ganska nöjd rolleyes.gif rolleyes.gif
ont lite här och där men det får man ta
Lena
Hej

Ja, det har varit en toppendag, först var vi, min man o jag ut och promenerade efter morgonfikat sedan gjorde jag kant på en rabatt, flätad pil med kant av smågatsten, det blev jättesnyggt, sedan ska jag plantera perenner i den när sommarblommorna har vissnat, jag gjorde rabatten i våras och visste inte vad den skulle innehålla så det blev lite blandat i sommar, med sommarblommor mest, men nu har jag bestämt att det blir pernner i silver vitt o blått med en japansk lönn, en bolltuja och två träd, körsbär och en maackia.
senare plockade jag in svarta vinbär som fick gå i frysen för senare kok av sylt, som jag älskar till fil. Här i Sunsdvall har vi haft 21 graader idag

MVH

Lena zon 4
Lena
Smekajsa, vad har du för växter i din vita rabatt?

Lena
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 29-08-2004, 18:59)
Vad har ni gjort idag? /Inga

Slöat laugh.gif ... får skylla på liten förkylning
sen kom Emelie och så här mysigt hade vi när vi sjöng tillsammans wub.gif
Inga från Närke
Felix matte vad skönt det såg ut med ditt barnbarn. Det var några år sedan jag fick ha det så. Mina är så stora så det är nästan en överraskning när de kommer och ger en kram utan vidare, men så är livet.
Vad roligt att flera är nöjda med dagen eller hela helgen ännu bättre. Lördagen var bra den med var på loppis, handlade, middag sedan födelsedagskalas ett av barnbarnen som fyllde 12 år så det var en slappardag men det behöver man det också. /Inga
evvy
Har varit på Sofieros trädgårdsfest hela eftermaniddagen - det var underbart! Mycket högre kvalitet än förra året tyckte väninnan o jag!
Solen sken och matsäcken avnjöts i gröngräset. Vi höll på att bli tokiga av alla vackra blomster! Köpte en massa roliga lökar, bl.a. från "Flora Linnea"s i Helsingborg, de har förresten en egen hemsida.
Rekommenderas verkligen till nästa år! biggrin.gif
almösund
Det har varit en jättefin dag. Vid frukosten fotograferade jag mina chillisar på altanen.

Sedan åkte vi ut till Öppna Varv på Orust för att titta på många jättefina båtar (och jätte dyra).

Man fick gå in i fabriken på Hallberg Rassy och se hur de bygger segelbåtar som kostar många milioner att köpa ... ofattbart men såå spännande att se att allting görs som gammalt hantverk även om man har nya material och verktyg.
Sedan åkte vi ut till kompisar som hade upptäckt att de hade massor med fukt i golvet i lillstugan. Fick gräva upp allting. Vi tröstade dem lite och jag tog kort på deras fina höst-sirén som luktade honung. Det tyckte humlan också..

På kvällen plockade jag av en chili och hade den i grytan med kräftstjärtar som blev över från gårdagen.. knepigt, man tycker inte att man gör något, men när man skriver ner det så har det blivit en hel massa
netaave
Jag har också fixat i trädgården idag, ansat och klippt lite här och där. Planterat om och gett lite ny jord till 2-åringarna.
Skördat min första squash och till min stora förvåning hittat potatis i komposten, den måste ha grott från några vi slängde där i våras, en hel 3-liters kastrull färskisar blev det.
Sen gjorde jag ratatouille till varsin biff som avnjöts ute med en kall öl och de egna potatisarna.
Ska nog göra ett potatisland nästa år ändå!
Smekajsa
Hmmm min vita rabatt .........

Ja du Lena, här kommer en liten lista vad jag fått tag i hitills

Liatris, Scabiosa, Rudbeckia, Näva, Lammöron, Edelweiss,

Hosta, Pärleternell, Hydrangea, Honungsros

har några önskemål till men verkar svårare att få tag i ......

sen får man inte glömma alla VITA lökblommor jag beställt här

på Odla wub.gif wub.gif
Maggan H
Idag har jag städat ut boden och gett loppis en massa saker som bara ligger år ut och år in. Dotterns gamla brevpapper gavs till en annan liten tjej som blev jätteglad för dom. Det ska nämligen göras plats till alla mina saker som jag ska ha i det nygamla växthuset, som vi har hämtat idag, äntligen! Nästan tvingade stackars maken att börja rengöra det med högtryckssprutan direkt, men tyckte sen synd om honom så han slapp undan. Får bärga mig till helgen.
pialotta
Å jag har också haft en finfin dag idag, är sjukskriven efter otäckt fall från häst men med rätt medicinering ger sig smärtorna - och jag är tillbaks i sadeln! Har gjort iordning i stallet, men det är ju rutin och sker varje dag,
ridit tre hästar och mellan varven har jag rotat med tomaterna, pratat med katterna och gjort två jättevackra stora blomsterbuketter som jag gav bort, av rosa stockros, gul liten solros eller vad det är, röda kaprifolbär och lite humleblom som en sky runt allt.
Hmm, synd att jag inte fotade!
moka
Du Inga från Närke, vilken fin dag! Trädgårdpyssel och god mat!
Själv lite frustrerad av att inte få saker och ting gjorda i trädgården. Nå det har sina skäl. Lillkillen har börjat ta sig fram!!! Sidledes med stöd börjar han ta sina första steg och det blir inte mycket gjort med en sån krabat i huset.
När han sov sin förmiddagstupplur hade jag äntligen lite tid över, tänkte glad i hågen att nu kära trädgård här kommer jag...och just då började det ösregna. wacko.gif
Gick ner i källaren istället och städade hyllan med fröpåsar/krukor och annat...hittade en låda med penslar och färger. Fram med en gammal träskiva och med ens blev det en "van Gogh" (att hänga på dasset kanske?
wink.gif
Nå trädgårdsysslorna blev ogjorda, men i morgon är också en dag.
Kanske man kunde få lilleman ut i trädgården också. Om han bara lät bli att käka småsten och sniglar! tongue.gif
netaave
Kan inte Lilleman få sova sin middag ute i vagnen, så du kan greja men ändå ha full koll.
ariana
Kul höra vad ni grejar med
här har regnat det mesta i dag
så det var skönt tända i vedspisen o läsa lite nylånade böcker
har tagit in grönsaker gjort en mangoldgratäng o en på rödbetor
har slutat regna nu skall ta en promenad med min hund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon