Full version: Förvedad Fuchsia?
Annika Rahm
Jag är ganska ny på Fuchsiafronten. Jag köpte ett skott av Thamar och
ett skott av Greg Walker i våras. Och nu kommer problemet. Det här med övervintring. Efter att ha läst så måste jag fråga så dumt som vad som menas med att den måste vara förvedad? Jag har ett kallgarage som är bra övervintrings ställe. Är mina fuchsior för nya att vinterförvaras, och när blir dom förvedade sad.gif
Vore tacksam för svar
Annika
Kajsa
Det syns tydligt på stammen om den är förvedad, den blir brun.
Och det börjar längst ner, det hinner den bli redan första sommaren. Blir den hög, stor blir bara en del förvedat, och högre upp blir stammarna gröna. För varje år som den överlever blir den allt mer grov, förvedad. Det blir utmärkt förvara dom i ett kallgarage.
Kajsa

Jag letade i mitt album, här ser du hur stammen blir, denna fuchsia har några år på nacken, Little Beauty
Annika Rahm
Hej Kajsa! Du ska ha ett tack för ditt svar. Just nu blommar mina otroligt
mycket. Om man tar skott nu i höst när man klipper ner fuchsiorna. Kan man
förvara dessa inomhus? Jag tänkte ha dom ute så länge som möjligt.
MVH
Annika
Kajsa
Höststicklingar kan vara svåra att få rötter på, så börja nu. Sedan brukar dom klara sig skapligt inne, det är så man får göra ifall "mammaplantan " dör i mörkret, då har man den till våren. Har provat sätta sticklingar i både vatten och såjord. Och ibland fungerar det inte. Du får prova dig fram.
Annika Rahm
CITAT (Kajsa @ 01-09-2004, 22:17)
Höststicklingar kan vara svåra att få rötter på, så börja nu. Sedan brukar dom klara sig skapligt inne, det är så man får göra ifall "mammaplantan " dör i mörkret, då har man den till våren. Har provat sätta sticklingar i både vatten och såjord. Och ibland fungerar det inte. Du får prova dig fram.

Hej Kajsa!
Jag ska försöka att ta skott nu innan jag ställer in dom för vinterförvaring.
Ännu en gång tusen tack.
Pelargon o Fuchsiafjanten
Annika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon