Full version: Dela lavendel
norpan
När är det bäst att gräva upp och dela lavendel? Skulle vilja få det gjort nu, men anar att det är bäst att vänta till våren. Eller vad säger ni? Och hur är det med rosenflockel?
Har för mig att det som blommar på hösten ska man dela på våren och tvärtom..kan det vara sant?

// Nopran zon1
norpan
Ingen som vet??
KURT
Lavendel kan vara bättre att dela på våren. Men vill man verkligen ha fler lavendelplantor så är det effektivare att ta sticklingar, det kan man också göra på våren, sätt dem i sandblandad jord så brukar de rota sig till hösten.
norpan
Tack Kurt!
Tycker bara att mina lavendel har blivit för stora, det är därför jag vill dela dom. Men då kanske det är bättre att ta sticklingar i stället och byta ut mot de gamla.
Kajsa
Och Rosenflockel kan man dela både vår som höst.
Själv har jag aldrig delat lavendel men jag inbillar mig att det är svårt så vedartade som dom blir med tiden. Här hos mig är jag bara glad att dom kommer igen år från år. biggrin.gif
renate
Att dela Lavendel låter svårt,det går nog inte så bra.Mina Lavendel brukar frösår sig,en del tar jag vara på,men många ger jag bort på våren.För gamla och stora Lavendelplantor klipper jag ner hårt på våren,eller drar upp och ersätter med nya fröplantor.Det går också att frösår Lavendel. rolleyes.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon