razzmatazz
29-08-2004, 19:50
Hej!
Har någon ett bra tips på en näva som trivs i halvskuggigt läge och inte blir alltför ranglig, utan behåller kuddformen? Gärna riktigt blå, gärna långblommande!
Och, ibland läser jag om att man kan "baka tulpanerna" över sommaren. Hur då? Mina (om nu några är kvar till nästa år) står mestadels halvskuggigt och blir inte solstekta alls över sommaren om dom är kvar i jorden. Kan man plocka upp lökarna och baka dom ovan jord på torr och solig plats? I så fall, måste dom vissna ner helt och hållet först innan man plockar upp dom, eller kan man ta upp dom så snart blomman vissnat? Och kan dom bara ligga som dom är ovan jord? Ni som lyckas, hur gör ni...
undrar razzmatazz
thomaswahlqvist
30-08-2004, 18:48
Mitt bästa nävatipps är Biokovo, låg och tät, breder ut sig ordentligt, fin grön färg på bladen och dessa doftar gott vid ex ogräsrensning, rosa.
Mia, zon 3
31-08-2004, 06:16
Vad gäller tulpanerna kan du gör asom du skrev - gräva upp dem (när de vissnat helt) och förvara dem torrt över sommaren. Sedan planterar du dem till hösten igen, som du gör med "köpelökar". Det finns ju lök-korgar i plast som ska underlätta för detta.
(Men jag skulle aldrig orka med det...... Jag satsar på små botaniska tulpaner i stället - tycker att många av dem är mer medgörliga än de förädlade varianterna....)
Skuggnäva, Geranium pyrenaicum har blivit en av mina favoritnävor i sommar. Den gillar halvsugga och blommar hur mycket som helst. Blommorna är ganska små, jämfört med andra nävor, men de är väldigt vackra. Blomman är blå-lila med en ljusare ring mot mitten.
razzmatazz
31-08-2004, 19:43
CITAT (thomaswahlqvist @ 30-08-2004, 19:48)
Mitt bästa nävatipps är Biokovo, låg och tät, breder ut sig ordentligt, fin grön färg på bladen och dessa doftar gott vid ex ogräsrensning, rosa.

Ah! God doft vid ogräsrensning, vem kan motstå en sån näva, särskilt i mina ogräsliga rabatter! Tack för tipset, det låter jättebra.
/razz
razzmatazz
31-08-2004, 19:46
CITAT (Mia @ zon 3,31-08-2004, 07:16)
Vad gäller tulpanerna kan du gör asom du skrev - gräva upp dem (när de vissnat helt) och förvara dem torrt över sommaren. Sedan planterar du dem till hösten igen, som du gör med "köpelökar". Det finns ju lök-korgar i plast som ska underlätta för detta.
(Men jag skulle aldrig orka med det...... Jag satsar på små botaniska tulpaner i stället - tycker att många av dem är mer medgörliga än de förädlade varianterna....)
Tack, toppenbra! Jag gräver upp så många lökar ändå av misstag när jag försöker trycka ner en planta till i rabatten, så det blir nog inte så mycket extrajobb. Men håller med om att botaniska är små godingar, nu måste jag ha fler av dom också! /razz
razzmatazz
31-08-2004, 19:51
CITAT (Jejja @ 31-08-2004, 18:45)
Skuggnäva, Geranium pyrenaicum har blivit en av mina favoritnävor i sommar. Den gillar halvsugga och blommar hur mycket som helst. Blommorna är ganska små, jämfört med andra nävor, men de är väldigt vackra. Blomman är blå-lila med en ljusare ring mot mitten.
Perfekt! Precis vad jag behöver. Den ska jag också ha!!! Slog upp den i Google och hittade tex
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/gerania/ge...an/gerapyr2.jpg Vet inte om det är samma som din eller om du har en namnsort, men den ser oemotståndlig ut. Tack!
/razz
*Molly*
01-09-2004, 08:49
[QUOTE]Jag satsar på små botaniska tulpaner i stället - tycker att många av dem är mer medgörliga än de förädlade varianterna....)
Vad heter de små botaniska tulpanerna och hur höga blir de ungefär?
kerstin z5-6
01-09-2004, 11:55
tulipa tarda är en vanlig sort -gul sprider sig själv 10 cm hög ung
Tulpaner som planterats där man annars inte ska ha växter -vid stenfoten /husgrunden under tak , där de endast får det vatten som snö o issmältning ger på våren återkommer troget o bakas naturligt
kerstin z5-6
01-09-2004, 11:59
tulipa tarda är en vanlig sort -gul sprider sig själv 10 cm hög ung
Tulpaner som planterats där man annars inte ska ha växter -vid stenfoten /husgrunden under tak , där de endast får det vatten som snö o issmältning ger på våren återkommer troget o bakas naturligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.