fridaolle
29-08-2004, 21:53
Hej
Jag har fått flera potatisblommor och jag undrar nu om jag kan övervintra dem eller på något sätt göra så att de kan komma tillbaka nästa år. Kan man det?
Jag har en bild i mitt album på en risig blomma som jag fått och jag tror att det är en potatisblomma. kan det vara det?
MVH Lotta
bilden är så suddig så att jag inte ser vad det är, kanske en sån här:

potatisblomma, solanum rantonetti
Om det är en sådan som Zazu visar så kan du övervintra den, gärna svalt och ljust. Den tappat en massa blad men brukar komma igen på vårkanten.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
30-08-2004, 21:08
Potatisblomman är lätt att övervintra. Du måste ta in den före frosten och är den för stor kan du klippa in den lite. Du kan också ta sticklingar nu och plantera och ha inne över vintern.
fridaolle
30-08-2004, 21:58
Tack för alla bra svar men en liten fråga till. Ska den vila utan vatten under hela vintern som man gör med pelagoner eller ska den pysslas om lite då och då?
Jag vattnar min lite och sällan, men låter den inte torka så att alla blad faller av.
Mvh
Fenja
fridaolle
30-08-2004, 22:25
När den tittar fram efter vintern ska man klippa den då? Denna sida är bara super bra med alla dessa dukiga experter...Jag skulle slänga min potatisblomma men nu kan jag har den kvar till nästa år..BRA!!!
Smekajsa
30-08-2004, 22:27
jag fick ett stort härligt exemplar på min födelsedag
i somras
eftersom jag älskar vita blommor, av alla slag, så är den vit
vilket mina arbetskamrater hade lagt på minnet ........
de kan ju knappast ha undgått mitt enträgna prat om min
VITA RABATT
den får bo i garaget i vinter tillsammans med alla mina andra
vita blommor
Om den är stor och yvig kan du klippa ner den lite redan i höst så att den lätt får plats där den ska övervintra. Bitarna du klipper bort kan du sätta i en kruka med en plastpåse över så får du flera. Dock brukar den börja ränna iväg en hel del frammåt januari-februari då den börjar söka sig mot dagsljuset. Jag brukar klippa mer mina ganska ordentligt frammåt vårkanten av det skälet. Plus att de grenar sig fint vid toppning.
Mvh
Fenja
Smekajsa
31-08-2004, 05:40
Bara lugn den ska få en rejäl frisering till våren
ska försöka stamma upp den, om det går.....
men fler vill jag nog inte ha, måste ju få plats med en hel massa annat
kanske ett annat år vi får se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.