Posse

Någon decimeter innanför tomtgränsen har dessa jätteblad dykt upp. Påminner lite om rabarberblad men det torde vara något annat. Vad heter växten?

(Läskeflaskan ställde jag dit för att bladens storlek ska framgå.)
Bengt i Särö
Hej Posse.
Vad jag tror så är det värsta ogräs som fins det sprider sej våldsamt i
jorden,för många år sedan så hade växten sitt urspung från Kungälv.
Jag vet inte var den heter.
Hälsningar
Bengt i Särö
Gunvor Nilsson
Jag tycker det ser ut som stor kardborre. I så fall har bladen ljust grå baksida som är mjuk som filt. Hur ser resten av växten ut?

/Gunvor
Posse
CITAT (Gunvor Nilsson @ 30-08-2004, 22:55)
Jag tycker det ser ut som stor kardborre. I så fall har bladen ljust grå baksida som är mjuk som filt. Hur ser resten av växten ut?

/Gunvor

Nu har jag varit ute och fingranskat växten mer.
Det finns åtminstone två stånd och på ett par decimeters avstånd från varandra. Varje består vad jag kan upptäcka av kanske ett halvdussin av de rabarberpåminnande jättebladen och inget annat. Bladens baksidor tycker jag inte kan kallas grå och filtig, utan mer som t.ex. groblad dvs endast något mattare i den gröna färgen.

Jag klippte av en bit stjälk snett och lade på scannern, se nedan. Stjälkarna är ihåliga vilket nog tyvärr är svårt att se på illustrationen. Men om stjälkarna kan man nog påstå att de är lite gråfiltiga. Jag klämde lite vid snittytorna för att känna om det möjligen luktade rabarber, men kände ingen lukt alls.

Vad kan det vara? unsure.gif

Gossen Ruda
Jag har varit i bryderi några gånger och har då vänt mig till Arne Anderberg på Virtuella floran. Maila bilden till honom och be vackert så kan du kanske få ett svar.
Gunvor Nilsson
Ja gör det och berätta sen vad det är! Jag blev så nyfiken! unsure.gif

/Gunvor
Tesa
Jag tycker att det ser ut som Pestskråp eller pestilensrot som den kallades förr...Petasites hybridus...en ganska imponerande växt..(önskar bara att mitt exemplar trivdes lite bättre sad.gif )
Pestskråp
Posse
CITAT (Tesa @ 03-09-2004, 22:49)
Jag tycker att det ser ut som Pestskråp eller pestilensrot som den kallades förr...Petasites hybridus...en ganska imponerande växt..(önskar bara att mitt exemplar trivdes lite bättre sad.gif )
Pestskråp

Tack för tipset om Pestskråp! smile.gif

Med användande av det namnet sökte jag med Google och fann bl.a. denna sida,

Pestskråp

Ska väl ut och kolla sedan om detaljerna stämmer. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon