Full version: Vinbärsbuskar
Berith
Har några vinbärsbuskar som inte mår så himla bra. Dom har blivit eftersatta under några år nu men jag vill gärna försöka få igång dom igen. Det är röda, svarta och vita och dom är nästan igen- och övervuxna av högt gräs. Har testat men det är ingen idé att försöka rensa bort gräset. Funderar i stället på att gräva upp buskarna, rensa bort gräset, och sen tillbaka med buskarna igen. Skulle det funka? Men vad gör jag för att inte ge gräset en chans att växa fast i buskarna igen? Kan man lägga täckbark runt bärbuskar?

Och om det här funkar... Nåt mer jag ska tänka på när jag ändå är igång? unsure.gif
KURT
Är det stora buskar så kan det innebära mycket jobb att gräva upp dem! Ofta tycker jag att det är lättare att faktiskt SLITA bort gräset och annat ogräs ur igenvuxna buskar. Man kan lägga på täckbark, men skall det hindra rotogräs så måste det vara tjockt, jag tycker att det brukar gå bra att rensa bort ogräs efter hand ändå.
Berith
Ok... Ska försöka rensa rent de större buskarna, men testar nog att gräva upp nån av de små för att se hur det blir då.

Tack! smile.gif
Maria R
Hej!
Om buskarna är friska kan du ju också föröka dem med avläggare och plantera de nya buskarna i ogräsfri jord. För att föröka en vinbärsbuske med avläggare lägger du ner ett ungt skott mot marken och täcker med jord. När grenen sedan har rotat sig kan du plantera denna och du har en ny buske.

Jag har runt mina vinbär lagt markväv och sand ovanpå. Hade förut ett jättejobb med kvickrot och åkervinda, och det som kommer inne i busken nu är rätt så lätt att hålla efter. (förutom åkervindan som alltid ligger steget före...)

Mvh, Maria R
Berith
Japp! Vet att nån/några av buskarna är förökade så. smile.gif

Tror att jag får göra på lite olika sätt med dom - en del rensar jag, andra gräver jag upp och andra förökar jag.

För överleva ska dom! huh.gif
kristerh
Kan du inte lägga någon slags fiberduk under buskarna, det finns ju sorter som släpper igenom fukt, men stoppar gräs/ogräs den kan du sedan ta bort när gräset gett upp wink.gif
Enda problemet är väl i såfall det gräset som kommer upp vid stammen, men det kan du väl ta bort direkt.
krister
Berith
Jag har en slags "matta" i botten på pallkragarna.... Skulle ju kunna testa med en sån, den släpper igenom vatten men inget underifrån.

Bara det torkar upp (kom 8 nya fräscha mm regn i natt!) så ska jag ut och harva runt bland buskarna och se om gräsinvasionen är så stor som jag inbillar mej. wink.gif
Maria R
Var noga med vilken markduk du använder! Kvickrot, åkerfräken och åkervinda m.fl. ogräs är mästerliga på att tråckla sig upp genom väven!
Hör dig för angående detta på plantskolan.

Mvh, Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon