Full version: Höstflox
Helmi Wahtramäe
Jag har en vit höstflox som inte vill blomma. Första året åt rådjuren upp den nu andra året är den en fin och frodig buske men inte en enda knopp. Snart är det vinter och jag antar att det är tji på vita blommor. Är det vanligt så med den vita varianten eller?
kristerh
Det är inte så att den står för mörkt?, då kan blomningen utebli, iallafall på mina wink.gif
krister
MRLINDELL
Jag har nästan alla sorter och alla blommar hur de än står placerade. Många har blivit angripna av bladmögel pga allt regnande men annars inga problem.
Sylvia
Det fins dock en sort, 'Fujiyama', som är så sen att den inte alltid hinner blommam alls i "högre" zoner. Mina, i zon 1, håller just nu på att blomma, men beroende på vädret kan de t o m börja blomma i mitten av september! Annars är den en underbar frisk sort som inte drabbas av mjöldagg.
Prickflox (P. carolina och P. maculata) drabbas nästan aldrig av mjöldagg.
Ewa L
CITAT (Sylvia @ 30-08-2004, 11:14)
Det fins dock en sort, 'Fujiyama', som är så sen att den inte alltid hinner blommam alls i "högre" zoner. Mina, i zon 1, håller just nu på att blomma, men beroende på vädret kan de t o m börja blomma i mitten av september! Annars är den en underbar frisk sort som inte drabbas av mjöldagg.

Det visste jag inte!
Jag hade gett upp om min 'Fujiyama' och trodde att jag har planterat den för mörkt. Den är ny för året i min månskensrabatt. Men då kanske det ändå finns hopp. Har visserligen zon 4 "på papperet", men micro 1--2.
Iofs är den vacker och frodig även om den inte blommar. unsure.gif
("Surt sa räven") tongue.gif rolleyes.gif
Helmi Wahtramäe
Jag kommer inte ihåg vad plantan hette men mjöldagg har den inte.Den står i syd/ost så ljus har den tillräckligt. Jag får leva på hoppet att vi får Brittsommar så den hinner blomma.
mariahe
Om det är Fujiyama du har borde den blomma nu. Bor i zon 5 och min är jättevacker just nu.
Hade den tidigare mot en södervägg och där trivdes den inte. Den står mer fritt nu i en rabatt utan vägg bakom och vääääxer.
/Maria i Luleå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon