josohl
Jag har fått ett presentkort på en japansk gyllenlönn på min födelsedag. Nu undrar jag om jag skall ta och hämta ut skönheten nu i höst och plantera den så den hinner etablera sig lite innan vintern, eller om det är bättre att vänta till i vår så den får hela nästa säsong på sig? Perenner brukar man ju rekommendera att sätta på hösten så de kan få rota sig väl istället för att blir flyttade på våren då de har fullt upp med att skjuta skott och bilda blad och blommor. (Bor i Göteborgsområdet, så det borde ju vara ett tag till kung Bore dyker upp.)
KURT
I höst, efter lövfällningen är bäst. kolla ev så att de har den hemma bara, och inte behöver beställa hem den.
Cilla
Jag brukar resonera som Kurt med växter som ska flyttas, men numera sätter jag gärna sensommarköpta krukodlade träd och buskar under tiden de har löv på om jag får välja. Detta särskilt om jag ska köpa dem i handeln, det är lättare att se vilka exemplar som är friska när de har löv, och dels för att de så sällan har träd utan rotsnurr senare på säsongen.

Men båda går säkert bra. Lyft upp trädet ur krukan innan du köper och se att de grövre rötterna inte växt runt runt i krukan. En kvars varv och ibland till och med ett halvt kan växten klara men sällan mer. Klipp in de grövre rötterna om de blivit långa och bred ut rötterna försiktigt i planteringsgropen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon