pialotta
Nu finns det gröna frökapslar på överblommade penseer (sådde sent, de blommar NU!). Inuti kapslarna finns vita frön, men de är omogna, antar jag.

Skall jag knipsa av kapslarna nu och torka inne eller låta dem sitta kvar ett tag till? Blir de bruna när de är klara?

Lite allmänna förhållningsregler om fröplockning blir jag tacksam för, har aldrig samlat frön förr, men tänkte prova - för att kanske ha något att byta med framöver, hihi har en hel del jättesöta blommor smile.gif
Sylvia
De flesta frökapslarna blir ljusbruna när de är mogna, men då får man vara på alerten för de kan slänga iväg fröna när man minst anar det.
Så när kapslarna börjar bli bruna och det ev. rasslar i dom (inte alltid fröna sitter lösa, dock), tar man dom i papperspåsar och eftertorkar i rumsvärme. Sedan kan man rensa och ha dom i mindre påsar för frövaring. Man kan knåpa ihop jättesöta små påsar själv, men det fanns ju en länk här någon vecka sedan till en sajt där man kunde printa ut snygga påsar och sedan limma ihop dom. Även frimärkshandlarna säljer små pergaminpåsar som är lämpliga.
Sylvia
pialotta
OK, tack, ljusbruna var det.
Nu skall jag gå ut och se om det finns några.

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon