Hej
Jag skrev tidigare i sommar och frågade lite om en kombinerad syren/fläderhäck.
Nu skall vi plantera i höst och vad jag har kunnat läsa skall båda dessa buskar planteras på ett avstånd på 50 cm.
När jag nämnde det för svärmor ville hon inte acceptera detta utan menade på att det är för tätt.
Någon som vet ?
/Aja
Fläder tar mer plats på bredden på kortare tid än vad syrénen gör. Hur tätt du ska sätta syrénen beror lite på hur plantorna ser ut, dvs hur många skott de redan har. Jag brukar sätta normalstora syrénplantor i dubbla rader så att häck eller berså blir tät och frodig, dvs så här
X.............X.............X............X
.......X..............X............X
Med drygt 1 meter mellan plantorna i varje rad och 50 cm mellan plantraderna. Bäst tar sig buskarna om man gräver ett helt dike för dem.
En fläderplanta växer på 5-6 år upp till en rejäl buske, och vill du ha den full av blom och bär bör du nog ha ett par meter minst som avstånd till närmaste buske. I mellantid kan du sätta blomster emellan.
krickolina
24-09-2004, 14:00
Cilla, eller annan
Gäller det där planteringssättet dvs. med dubbla rader även tex. häggmispel eller är det bara för syrén och fläder??
Beror det isf. på att dessa sorter har något speciellt i sitt växtsätt som gör att du rekommenderar den planteringsmetoden??
Spelar det någon roll om det ska vara klippt eller friväxande häck??
Det finns säkert fler som har erfarenheter av detta. Så här gör jag:
Friväxande häck, berså eller avgränsande rad:
Häggmispel tycker jag buskar till sig fint också då man sätter alla på enkel rad.
Syrén tycker jag kan göra ett magert intryck många år när alla plantor ställs på rad - ofta vill man ha tätt och frodigt snabbare. Dessutom lider många av att syréner stammar upp sig själva, och har man lite zigzag-planterat från början är det lättare att gå in i mitten och ta några stammar vid marken, få det buskigare nedtill, utan att det blir glesa luckor.
Fläder blir stor, så vad jag rekommenderar beror på hur mycket plats det finns. Dubbla zigzagrader ger bred häck, men å andra sidan mer möjligheter om man inte vill ha den så hög och ändå ha blom och bär. Då kan man beskära lite här o var och få föryngring av delar hela tiden.
Formklippt häck, mm:
Med klippt häck är det nog alltid bäst att sätta på enkel rad. Det är svårt att klippa en bred häck, och det är ofta inte så bred man vill ha heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.