Full version: Klätterväxt i låda
Forte
Hej!

Har en trädäckad altan på landet och skulle vilja få dit någon form av klätterväxt mot väggen utan att göra våld på själva altangolvet. En stor blomlåda, kanske? Men hur blir det då med övervintring? Kan rosor, klematis eller något annat klara en vinter i låda? Sommarstället finns i zon...hmm, ja... Östergötlands kustland. rolleyes.gif

Några kreativa idéer?

/Jonas
kristerh
klematis är väldigt tålig, om du bara har en tillräckligt stor kruka och ser till att den inte blir torr på vintern så skall det nog inte vara några problem.
krister
Emser
Jag köpte en krukros som jag satte i en kruka. Täckte över den med säckväv och ställde in den i ett hörn så vinden inte kom åt den så mycket. Sedan tar man fram den när björken börjar slå ut! Tyvärr så fick vi i våras köldknäppar i början av juni med frost på natten så den dog! Men den levde fram till frosten kom!
Maria R
Du kan också bygga en isolerad planteringslåda. Jag ritade en för ett tag sedan för sådana ändamål, se bild!

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...ariar&pid=16345

Hälsningar Maria R
Forte
En isolerad låda kan vara en bra idé. Maria, kanske en dum fråga, men visst hade du dräneringshål i botten? Det framgår inte av ritningen.

Torkan på vintern kan bli ett problem - och det blir ett problem även på sommaren! Inser att lådan kommer att delvis hamna under ett utskjutande tak. Får försöka leda ner vatten från takrännan på något vis.

Tack för bra idéer!

/Jonas
netaave
Enklast är väl att gräva ner den på vintern och ta upp den och plantera i lådan på våren.
Det finns ju lösa insatser man sätter i botten på stora krukor för att få självvattnande dito, borde väl funka även i en låda.
Annars kan du sätta i några stycken vattenfyllda 1,5 l petflaskor (upp och ner då förstås) runt plantan i jorden när du inte är där, de klarar sig 1-2 v på det.
Maria R
Hej.
Ja, just det ja, jag hade tänkt mig att lådan skulle kompletteras med ett självvattnande system!
Man kan bygga ett själv med lecakulor i botten, en avskiljande duk, jord samt ett plaströr som går ner till botten av lådan. (såga ett par jack i änden av röret så att vattnet kan komma ut i lecakulsskiktet.) Komplettera med ett flöte i röret, så har du vattennivån under kontroll!

Hälsningar Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon