Becky,Malmö
Sen jag köpte min Kamelia i våras har jag vårdat den som en bebis , då blommade den fint men sen var det stopp.

Så nu efter mycket fjäsk (dusching flera gånger om dan tex.) så börjar knopparna lysa röda. Men lågsamt går det.... man får ha tålamod rolleyes.gif
kristerh
Grattis ,den kan vara lite svår, har du den ute? skulle oxså vilja ha en men har ingenstans att ha den på vintern wink.gif har du ingen bildpå den ?
krister
Becky,Malmö
Skaffade den i mars så det där med övervintring blir nästa svåra steg. Jag har faktiskt haft den innomhus under hela sommaren men har varit noga med att ha den på samma ställe hela tiden (inte alltför soligt)och framför allt så har jag duschat den nästan tre gånger dagligen. Jo, och så planterade jag om den i en större kruka med surjord blandat med sand. Nu är jag ju ingen expert så vi får väl se om jag kan hitta nåt bra övervintringställe.

Har ingen bild än, kanske tar en när blommorna blir lite större.

Har du fler tips så får du gärna dela med dig smile.gif
Åsa K, zon 1
Kamelian vill ha det ljust och svalt på vintern. Gärna också fuktigt.

Jag har ...7 st i olika färger...rosa,rött, vitt och röd-vit. Jag förvarar dem ute i skugga under sommaren, tar ut dem så fort frostrisken är över.
Kamelian klarar frost men knoppar och blommor stryker med.
De vattnas helst med regnvatten och man skall vara försiktig så de inte torkar ut.

Jag väntar så länge som möjligt med att ta in dem i uterummet där de står hela vintern. Blommorna slår ut i mitten februari till april.

Att du skulle få blommorna att slå ut nu låter spännande. Jag har en enkelblommande sort som blommar tidigare än de vanliga. De blommar i december och har en svag doft.

Sedan har jag märkt att första året när de är nyinköpte på våren så brukar man kunna få dem att blomma men året efter så "tjurar" de. Mina är så stora nu att jag måste klippa in dem under sommaren, får inte plats med dem annars.
Du kan se mina kamelior på min hemsida och det är nog någon även i mitt album här på odla.
kristerh
jag köpte för några år sedan ett par kamelior det påstods att de skulle klara vintrarna även i stockholmstrakten... köpte 2 st för vem vill inte ha ett par snygga kamelior i trädgården wink.gif de skulle vara testade i nordamerika och tåla minst 20 minus länge, pyttsan en ena frös ner första vintern, gick till plantskolan och klagade och fick nya men de frös nästa vinter wacko.gif
så testade var de... så nu får man njuta av andras bilder.
krister
Becky,Malmö
Ja, det där med övervintring blir som sagt lite svårt, bäst vore förståss om man hade ett härligt uterum som Åsa.

Trevlig hemsida förrästen , blev helt förälskad i den rosa Kamelian otroligt vacker.
Tog en titt på dina vackra kissar också, har själv två men av den lite vildare sorten (burma,bengal)

Tack för tipsen!
Åsa K, zon 1
wub.gif

Tack Becky.

Burmor och bengaler är *häftiga*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon