Becky,Malm
Sen jag kpte min Kamelia i vras har jag vrdat den som en bebis , d blommade den fint men sen var det stopp.

S nu efter mycket fjsk (dusching flera gnger om dan tex.) s brjar knopparna lysa rda. Men lgsamt gr det.... man fr ha tlamod rolleyes.gif
kristerh
Grattis ,den kan vara lite svr, har du den ute? skulle oxs vilja ha en men har ingenstans att ha den p vintern wink.gif har du ingen bildp den ?
krister
Becky,Malm
Skaffade den i mars s det dr med vervintring blir nsta svra steg. Jag har faktiskt haft den innomhus under hela sommaren men har varit noga med att ha den p samma stlle hela tiden (inte alltfr soligt)och framfr allt s har jag duschat den nstan tre gnger dagligen. Jo, och s planterade jag om den i en strre kruka med surjord blandat med sand. Nu r jag ju ingen expert s vi fr vl se om jag kan hitta nt bra vervintringstlle.

Har ingen bild n, kanske tar en nr blommorna blir lite strre.

Har du fler tips s fr du grna dela med dig smile.gif
sa K, zon 1
Kamelian vill ha det ljust och svalt p vintern. Grna ocks fuktigt.

Jag har ...7 st i olika frger...rosa,rtt, vitt och rd-vit. Jag frvarar dem ute i skugga under sommaren, tar ut dem s fort frostrisken r ver.
Kamelian klarar frost men knoppar och blommor stryker med.
De vattnas helst med regnvatten och man skall vara frsiktig s de inte torkar ut.

Jag vntar s lnge som mjligt med att ta in dem i uterummet dr de str hela vintern. Blommorna slr ut i mitten februari till april.

Att du skulle f blommorna att sl ut nu lter spnnande. Jag har en enkelblommande sort som blommar tidigare n de vanliga. De blommar i december och har en svag doft.

Sedan har jag mrkt att frsta ret nr de r nyinkpte p vren s brukar man kunna f dem att blomma men ret efter s "tjurar" de. Mina r s stora nu att jag mste klippa in dem under sommaren, fr inte plats med dem annars.
Du kan se mina kamelior p min hemsida och det r nog ngon ven i mitt album hr p odla.
kristerh
jag kpte fr ngra r sedan ett par kamelior det pstods att de skulle klara vintrarna ven i stockholmstrakten... kpte 2 st fr vem vill inte ha ett par snygga kamelior i trdgrden wink.gif de skulle vara testade i nordamerika och tla minst 20 minus lnge, pyttsan en ena frs ner frsta vintern, gick till plantskolan och klagade och fick nya men de frs nsta vinter wacko.gif
s testade var de... s nu fr man njuta av andras bilder.
krister
Becky,Malm
Ja, det dr med vervintring blir som sagt lite svrt, bst vore frstss om man hade ett hrligt uterum som sa.

Trevlig hemsida frrsten , blev helt frlskad i den rosa Kamelian otroligt vacker.
Tog en titt p dina vackra kissar ocks, har sjlv tv men av den lite vildare sorten (burma,bengal)

Tack fr tipsen!
sa K, zon 1
wub.gif

Tack Becky.

Burmor och bengaler r *hftiga*
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon