Flamingon - växtgalning
hej.

är lite nyfiken på att testa plantera drakfrukt, är det någon som har testat det och fått det att fungera? och vill dela med sig av sina lärdomar och hur det lyckades? unsure.gif

vore jättesnällt och kul (nu vet man med säkerhet att växtsjukan har drabbat en...) blink.gif laugh.gif
Emser
Vilken färg har den? Jag sådde min röda pitaya i vanligt litet växthus i plast som jag köpte för 35:- på plantagen. Ställde dem i fönstret.
Flamingon - växtgalning
lila/rosa/röd hur man nu ser på saken.... rolleyes.gif

men ska man helst låta de torka ett par dagar? kan man använda vermikulite och blanda ut jorden? ev lägga i en plastpåse, vermikulite, frön och spraya lite med vatten...? och efter att de grott lite plantera i jord....det är visst en kaktusväxt (lär sig nytt varje dag...)
ev fixa på nåt annat sätt...minidrivhus/växthus har jag inte tillgång till just nu... sad.gif

rätt jobbig frukt att sära på köttet och kärnorna...mina fingrar är lila... wacko.gif
Emser
*hihi* Min frukt var skalet rosa/lila men köttet vitt med svarta kärnor/frön, små som prickar! Men det finns en gul och en röd art också! Pithayan ska sås färsk. Sätt några färska frön i en kruka och ställ sådden ljust och varmt (med plastpåse över...), gror efter 2-6veckor! Jag köpte Eva Rönnbloms bok "Sätt kärnor, frön och knölar". I den finns det en del kul information om hur man förökar olika frukter...väl värd pengarna!!!!
Flamingon - växtgalning
ok...tog ut några kärnor i går som bara torkat ca ett dygn...tror jag inte är så farligt.... wink.gif

kan inte riktigt kalla det köttet rött....det va mörkt lila! och jag som väntade mig vitt.... men det är en läcker frukt... wub.gif

läste på en sida på nätet att pitahayan/drakfrukt är nära släkting med nattens drottning....så de liknar nog varandra lite utseendemässigt och kanske även till skötseln? blink.gif

här ska planteras! rolleyes.gif
Flamingon - växtgalning
oj vad de har kommit fram snabbt! planterade frön i tisdags (31aug) har haft dem på diskbänken under lysrörslampan där ett par dagar å de senaste dagarna har jag haft dem stående ovanpå spislampan typ, blir rätt värmt där. och idag hittade jag flera små liv... wub.gif

jag satte dem rätt nära ytan täckt med vermikulite....bra för snabb grodd tydligen.... biggrin.gif
får se hur starka de kommer bli bara....mindre än en vecka..jisses.... rolleyes.gif
Emser
Jo, de gror snabbt. Sedan används ju vermikulite till att täta skorstenar med. Så det kan man köpa hos sotaren! jag tror det är billigare än att köpa det på påse...eller?
Flamingon - växtgalning
ingen aning.... jag har inte använt det förr utan köpte en påse på prov i våras, och den är snart slut... hos sotaren kan man? men det är nog inte i småbitar? vet att det är ett vulkaniskt material iaf....

var kan man får tag i bra sand förresten? är ju en massa växter som vill ha sandblandad jord bl a..... rolleyes.gif
Lötchey
Jag har en rätt stor Pithayakaktus här hemma smile.gif Den är väldigt lätt att ta hand om o har alltid växt bra.. den har långa luftrötter också..
Kanske borde försöka lägga upp lite bilder nån gång smile.gif
Flamingon - växtgalning
ja vore kul att se vad det är man har gett sig in på.... unsure.gif smile.gif

har läst lite andra inlägg och du har väl rätt många annorlunda egenodlade saker verkar det som... skulle vara intressant att se hur växterna ser ut oxå.... rolleyes.gif

men jag måste skaffa mig en större lägenhet, så att allt får plats.... blink.gif
Lötchey
Ja.. har utökat min samling med rätt coola grejer sedan jag var i West Indies i vintras.. bl.a Kakao, Vaniljorkidé och nu även Honduras Mahogny (Äkta tropisk mahogany) måste fixa lite bilder!
Emser
Ja, det tycker jag verkligen du ska ta och göra så man får se vad du har förr nått.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon