Full version: så läkesilverax
jessica zon6
jag har förälskat mig i fröer, men jag är novis i området men ska försöka mig på att så olika perenner i höst och i vinter.
Tänkte så;
torta,
backnejlika
moses brinnande buske,
praktbinka,
pestskråp,
hängslöja,
svart nysrot,
läkesilverax.
Vad jag funderar på är hur och när jag ska så sistnämda.ska man först placera sådden inomhus,och sedan in i kylskåp eller ut i snön?
Hoppas att någon kan hjälpa mig i mina bryderier.

Soliga hösthälsningar Jessica i zon6
kerstin z5-6
Frågan är mera -har man tur och ork smile.gif att så Läkesilverax -Cimicifuga racemosa ???
Skämt åsido var detta den seegaste rackare jag nånsin sått ... rek delning från nära vän eller köp ! De tar lååång tid från frö -2 år(-höst- vinter -vår sommar -höst -vinter -vår -då ev grodd) i sålådan utan synbart liv över ytan , o sen växer den sakta efter det.

torta,- vad är det ?
backnejlika-går fint -ute
moses brinnande buske,-lite slö att gro -kallperiod behövs
praktbinka,-lätt varmgroende
pestskråp,-kylas
hängslöja,???? Vad är det ?
svart nysrot,-Se Cimicifuga -beter sig på ung samma vis
läkesilverax-Cimicifuga -se överst

kallgrodd ute -så fröna i krukor o gräv ner dem ute -skydda sådden med fiberduk mot sorkar o ev nyfikna katter o kråkor smile.gif
Passa sådderna med fukt när vårsolen kommer

variant
Så i sålåda -plastburk eller dylikt -såjord -gärna grus överst
Sätt in sådden i kylskåpet 6-8 -12-veckor
ta ut efter varje period -sätt under lysrör
Kommer inget -ta en ny 4-6 v v period i kylskåpet
Förutsättning -Lysrör och plats inomhus
Lycka till ! smile.gif
jessica zon6
Tack,tack Kerstin.
Jag ska prova båda metoderna.
Torta;cicerbita alpina
Hängslöja;gypsophila repens.
Har köpt från Impecta fröerna,tänkte prova sorter som tror att det är svårare att hitta ut i handeln, men framförallt mest för att det är roligt att så. Blir billigare också. smile.gif
Jag har i dagarna sått dillpion från frön från min planta i trädgården, jag får ge mig till tåls och vänta nåt år för att se något resultat, men gud så roligt det är
biggrin.gif
Nu ska jag lämna ungarna på dagis och så hämta lite sand och grus.

Tack för svaret Kerstin (trädgårdsgurun)
kerstin z5-6
cicerbita alpina-eftersom den verkar trivas i samma miljö som stormhatt -Fuktig högängsmark -pröva att kyla den -Gypsofilia repens -vacker ! har den rosa varianten .Underbar smile.gif
beh som ovan -Den tål kyla även om jag tror att den gror först när det blivit varmt
De har pålrot -Gillar inte flytt o bör omskolas i ganska djup kruka tidigt i livet smile.gif
kerstin z5-6
cicerbita alpina-eftersom den verkar trivas i samma miljö som stormhatt -Fuktig högängsmark -pröva att kyla den -Gypsofilia repens -vacker ! har den rosa varianten .Underbar smile.gif
beh som ovan -Den tål kyla även om jag tror att den gror först när det blivit varmt
De har pålrot -Gillar inte flytt o bör omskolas i ganska djup kruka tidigt i livet smile.gif
jessica zon6
Tack än en gång,Kerstin
Tittade föresten på dina bilder i ditt album .. oh vad snyggt....Har du gjort allt detta själv? smile.gif
En till liten fråga.. Då jag nu har sått ,ska sådden vara inne någon dag innan de placeras ut till hösten?

jessica
kerstin z5-6
Det är bra om de får suga vatten ett dygn i bra temp .. men du har väl knappast frost ännu -så sätt ut dem !
jag tackar för beröm -har gjort det mesta själv men viss hjälp med tunga saker av make o son -"Ungdom mot trädgård -Ogräs" ska han visst bilda ....sonen ,, tongue.gif tongue.gif
jessica zon6
Oj,oj, svart nysrot,moses brinnande buske och aubrietia har precis tittat fram ur jorden. ohmy.gif
Nog blir man allt lite nervös över hur de skall klara av vintern.
Skulle jag igentligen ha väntat några veckor med perennasådden?

mvh
jessica
kerstin z5-6
Hoppla -Du har verkligen gröna fingrar !

Nysroten brukar man sällan få tag på så färska frö att de kommer sådär snabbt

Man får tänka på hur det är i naturen
Där gror de -snöar över och återkommer
men .. jag tror du var lite tidigt ute
Så här säger en såkompis z7

"Perenner i zon 7 - Sår i kallbänk!
.
Jag sår från Augusti-oktober. Fröerna, de flesta gror då på våren. Några kan börja redan på hösten men de flesta kommer igen på våren.. vissa fröer får inte sättas för tidigt. Tex vinteriberis. Den började gro redan i höstas och kom inte upp i vår. Så det är en avvägning med en del sorter. Bergvallmon var lätt att så på detta viset, redan i augusti/sept, åkte de i. på våren grodde de fint. Innan frosten kommer ska alla ner oavsett sorter. Alla fröer går naturligtvis inte att så på detta viset, men väldigt många sorter trivs att sås på detta viset då det är naturens eget sätt så på, så att säga."

jag är admin. på en sådd o förökningslista
HÄR
kan du läsa vad olika personer tipsar om när det gäller frösådder av olika sorter och olika tricks o tips smile.gif
Håller en tumme
jessica zon6
Gröna fingrar vet jag inte... tur eller otur,men jag erkänner att jag har fått blodad tand vadgäller frösådd. tongue.gif
Tror att jag ska börja föra lite dokumentation över mina sådder,väntar bara på att min kamera ska komma.

mvh

jessica
kerstin z5-6
Ja! Hur tokigt det än låter är det jätteroligt att kolla in listor på gamla frösådder , hur det gick ,när de grodde osv ..
Cimicifuga simplex heter racemosa nu för tiden tydligen ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon