Kan man odla wasabi i sverige och vart hittar man fröer?
Har kollat runt men det finns inget i std. sortimenten.
//adam
abborrmaster
15-02-2003, 14:52
borde väl funka.... Men skillnaden ifrån vanlig pepparrot e ju itne så stor...

Om du odlar inomhus ser jag inte varför det inte skulle funka, föresten förökar sej verkligen sånt via frövägen?

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
15-02-2003, 15:15
Skillnaden mellan vanlig svensk pepparot och wasabi är mycket stor när det gäller odlingen, de tillhör dock samma familj (kålfamiljen, Brassicaceae). Wasabin övervintrar inte i sverige och den är mycket svårodlad då den gärna ska odlas i rinnande vatten, vanlig pepparrot däremot är ytterst lättodlad och blir lätt ett ogräs.
Wasabi ska gärna odlas i en temperatur på ca +8-18C, det tar ungefär 18 månader till 3 år för en kultur att utvecklas lite beroende på hur bra växtmiljön är.
http://www.wasabi.co.nz/meet.htmlhttp://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/eng...l?Wasa_jap.html
abborrmaster
15-02-2003, 17:18
okej... Jag hade bara teorier... Varför ska man odla wasabi istället för poepparrot? Det smakar ju lika dant!

/Simon
Ingrid på Västkusten
15-02-2003, 20:41
Glöm wasabi!
Men man kan odla en del släktingar til den :-)
www.ruehlemanns.de
Hälsar ingrid
Hej, det verkar ju som dom har wasabi (Wasabia japonica).
Nu undrar jag om du har beställt från ruehlemanns eller om
det finns några återförsäljare?
Känns ju lite futtigt att bara köpa wasabi för 50kr från tyskland.
Mvh Adam
Ingrid på Västkusten
16-02-2003, 12:09
Todeloo,
Jag har inte beställt av dem - jag har varit där och shoppat på 'riktigt' iofs inte wasabi :-)
de har ju mkt häftigt och odlingsvärt. dock har de välan en minimiorder och portot är inte billigt ifårn Tyskland.
Nej, de har inga återförsäljare - de drar upp allt själva,
Hälsar ingrid
Det är ju en enorm skillnad i smak på vanlig pepparrot och wasabi.
Behöver ju bara nämna sushi så fattar ni.
abborrmaster
22-02-2003, 19:06
CITAT (Tyr @ 22-02-2003, 19:05)
Det är ju en enorm skillnad i smak på vanlig pepparrot och wasabi.
Behöver ju bara nämna sushi så fattar ni.
sushi med pepparrot smakar ju utmärkt likadant... Om det e pepparrot jag tänker på för det borde det väl vara!
/Simon
Den pepparrots-sort man brukar ha till sushi är wasabi och den är grön och mycket starkare än vanlig pepparrot.
abborrmaster
22-02-2003, 19:29
jamen ja väääät...
Men om man kör med vanlig pepparrot på sushi är ju smaken densamma! TyckR åtminstone jag...
/Simon
lindacse
29-05-2008, 14:54
Klart det smakar lika. Tillgången på äkta wasabi är inte stor, men det är efterfrågan. Normalt till sushi får man färgad vanlig pepparrot. Lite mer tillfixad än så är den väl, men... Tror inte jag har en aning om hur riktig wasabi smakar.
Eva i Västerås
30-05-2008, 07:23
Vid mitt Tokyobesök fick jag veta av japanerna att äkta wasabi är så svårodlad, och efterfrågan så stor att den är svår att få tag på och vansinnigt dyr.
Den vanliga wasabin, alltså den vi köper här, är mald pepparrot med extra, syntetisk smaksättning.
Pepparrot borde alltså vara ett utmärkt alternativ. Nymald är den nog lika stark som wasabin, och har en fin aromatisk smak. Och man slipper kemikalierna som smaksätter den.
Allt som säljs i tub är fuskvariant, vanlig pepparrot blandad med senapspulver + andra kryddor och färgämne!
Det är allså samma fuskande som t ex tryffeloljan & balsamvinägern eller den s.k. cider som säljs i Sverige.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article988056.ab
Förstår att du är luttrad KURT om du sitter och läser om detta på aftonbladets hemsida. Men ALL cider är inte falsk och många andra produkter finns det både "kopior" och äkta vara av. Det är väl tillochmed så att man på många "ciderflaskor", främst de alkoholfria, har döpt om det till "pärondryck med ciderkaraktär" och liknande. Riktig Cider finns det flera sorter av på bolaget, inte aftonbladet!

Samma gäller fetaost och en rad andra livsmedel, och det är onekligen en djungel. Men sen kan man vända på argumenteringen; "är det fel då?", tex det här med att "kinamat" i sverige inte är "riktig kinamat", är det fel då? Så länge det är gott så tycker jag väl att krögarna kan kalla det vad de vill...
Vilken odlait kan stoltsera med en wasabiodling hemma? Jag vill se bilder!
Att sälja en "äppeldryck" och kalla den cider, är väl ungefär samma sak som om en elektronikaffär skulle sälja platt-TV som bara bestod av ett tomt skal - det finns säkert någon kund som skulle kunna ha någon nytta av att ha det hängande på väggen. Det skulle ju se ut som en TV, och större delen av dygnet skulle den fylla samma funktion som en riktig TV.
Många patienter skulle säkert bli hjälpta även om ALLA läkemedel bestod av samma sockerpiller, men man får ändå inte sälja läkemedel som består av sockerpiller.man
Vilken överraskning man skulle få om man köpt en semesterresa till Thailand, men flyget i stället gick till Bulgarien eller Rumänien, men är det egentligen fel? Solresa som solresa?
skogstroll
21-11-2009, 17:27
putta-upp

jag har två wasabiplantor som jag hoppas kan klara sig över vintern tills de kan få en lämplig plats vid dammen i vår kanske med lite plask som de verkar gilla. Får se om de överlever de tycks ha fått med sig en och annan bladlus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.