anne
sad.gif Var hos min dotter för lite sen, hon har flyttat in i en bostadsrätt.

Ganska så trevlig sådan och området är natur och barn vänligt. Hon har en blandras hund som skall rastas lite då och då.

Till saken: Vi var ute och promenerar när hennes hund blir anfallen av en annan han hund som smitit från sin ägare.
Det blev inga skador på hennes hund tack vare att sambon fick fast i den andra snabbt.

Vi kollade upp och det visar sig att de bor grannar med varandra.

I går eftermiddag tog min dotter en promenad ner till byn för att handla och möter hunden med dess ägare och de pratar en stund och Malin säger att efter som min hund inte är med så kan vi väl bekanta oss med varandra.

Det tyckte ägaren var ett bra förslag, Malin låter hunden lukta på hennes hand och ägaren släpper efter med kopplet, hunden viftar på svansen och är glad men sen säger det bara PANG och hunden anfaller henne och biter efter hennes strupe vilken har klara märken efter hundens tänder.

tur i oturen var att hunden var kopplad!!!!

Men jag blev verkligen frågande, tycker att detta är ett underligt beteende rent av livsfarligt och hunden kom undan utan bestraffning.
Nu visar det sig att grann flickan brukar vara ute och gå med Malins hund och då slår mig tanken tänk om denna best kommer lös och anfaller hund och barn hur kommer det att sluta då???

Eller är det bara jag som stressar upp mig för att jag tyckte att de två händelserna var läskigt läskiga.

Är det någon som kan förklara varför den andra hunden beteer sig på detta viset eller är jag knäpp som gör det så stort???

Undrar mycket och är orolig för både hunden , barnen och min dotter.

unsure.gif

Kramisar Anne
pejori
förstår din oro, som faktist är befogad sad.gif sad.gif
varför hunden reagerade är svårt att sägautan att ha träffat den eller sett händelsen.
den kan ha uppfattat något som ett hot. Klappade hon hunden? eller fick den bara lukta? fick den bara lukta, är det något som är fel. Antingen att den har ont, eller något mentalt fel. Vad sa ägaren? Har den gjort så förut? (prata med grannarna)
har den gjort så tidigare, bör den förses med en munkorg när den är ute. wub.gif wub.gif
Det KAN också vara en uppfostringsfråga.
Fenja
Rent spontant låter det som ett djur som kan vara farligt tycker jag, men... Bet hunden verkligen eller hoppade den upp och "råkade" rispa med tänderna? Det låter inte troligt att en normal hund anfaller direkt från svansviftande hälsning liksom. Den kan vara behäftad med ett mentalt fel eller ha uppfattat något i situationen som ett hot... men den borde inte hoppa mot strupen i alla fall. Det blir ju bara gissningar när man inte var med när det hände...
Jag skulle kolla med grannarna runt omkring och om det hänt tidigare prata med hundägaren som kan förse den med munkorg vid utevistelse. I sista hand är det ju en fråga för kommunens djurskyddsavdelning. Jag tycker inte att någon ska behöva utstå det bemötandet från en främmande hund i alla fall.
Mvh
Fenja
anne
CITAT (Fenja @ 30-08-2004, 20:26)
Rent spontant låter det som ett djur som kan vara farligt tycker jag, men... Bet hunden verkligen eller hoppade den upp och "råkade" rispa med tänderna? Det låter inte troligt att en normal hund anfaller direkt från svansviftande hälsning liksom. Den kan vara behäftad med ett mentalt fel eller ha uppfattat något i situationen som ett hot... men den borde inte hoppa mot strupen i alla fall. Det blir ju bara gissningar när man inte var med när det hände...
Jag skulle kolla med grannarna runt omkring och om det hänt tidigare prata med hundägaren som kan förse den med munkorg vid utevistelse. I sista hand är det ju en fråga för kommunens djurskyddsavdelning. Jag tycker inte att någon ska behöva utstå det bemötandet från en främmande hund i alla fall.
Mvh
Fenja

sad.gif Jag uppfattade denna händelse som att den hoppade upp och anföll henne så som hon berättade det precis då kopplet släpptes efter..

Efter som vi är hund vana så vet vi också att man aldrig klappar en annans hund utan att den fått dofta på en först.

Och detta är en unghund och dottern gissade på att det är pubertets problem men det tror inte jag. Känns helt fel och nej den har inte gjort så här förut, ägaren är också förbryllad av händelserna.
Tror att det är för att de är nyinflyttade med en gammal hanhúnd som märker upp unghundens revir men då skulle den inte ha anfallit Malin då hon ensam sökte kontakt med den.

Jo men de har den alltid i koppel men den smiter ut ibland när barnen springer ut och in.

Det skall väl också sägas att det är en blandras mellan tervuren och scäfer tror jag. Så den är stor.

Kramisar Anne
Fenja
Jag menade inte att ifrågasätta ditt omdöme Anne! Jag ville bara utesluta möjligheter. Om din uppfattning är att det var en direktattack, så skulle jag som gammal schäfermänniska säga: Avliva, innan något värre händer! Tervuerensen är i många fall ännu skarpare än vad en dålig schäfer kan vara, det är ingen särskilt lyckad kombination....
Det låter kategoriskt men sådana där tendenser ska man ha nolltolerans för. Hellre än att behöva stå och fösöka förklara för någon eller någons barn som fått ansiktet sönderbitet att: Jag trodde inte att det skulle hända, så bör ett sådant djur avlivas. Om inte ägarna förstår skulle jag kontakta kommunen.
Mvh
Fenja
TeliaNet
PSYKOLOGI;
att övermanna en sådan hund blir svårt.
om man har ögonkontakt med hundens ögon, så tävlar man och när hundens blick avviker, efter en stund, så har man visat sig störren än hunden i dess hjärna, då har man börjat besegra hunden rent mentalt.

och då vet den oftast med sig att du är ett starkare djur, och kommer troligen inte anfalla dig.
pejori
en hund i slyngelåldern låter det som.
nej. en unghund ska inte konkurrera med en äldre hane om revir. den ska "lägga" sig.
och nej. den ska INTE bita, men det låter som om det är hunden som bestämmer, inte ägaren. om inte husse tar komandot, så gör hunden det med förödande resultat.
är ingen förespråkare för avlivning, så kanske det går att få ägaren att se till så den inte "smiter" ut.
Fenja
Jag håller egentligen med dig Pejori och jag har tagit hand om åskilliga sådana hundar... Men problemet är oftast att ägare som förlorat kontrollen över en "pubertetshund" sällan klarar att återta herraväldet och att någon tillslut kommer till skada. Skarpa och sönderavlade raser som schäfer till exempel, är inget att leka med... men visst vore det önskvärt och bäst om man slapp avliva.
Mvh
Fenja
pejori
håller med dej fenja. tyvärr är det alltför vanligt att folk som inte är så hundvana köper en jycke över deras förmåga wacko.gif wacko.gif
sedan får sådana som vi rycka in och rädda vad som räddas går blink.gif wink.gif
Inga från Närke
Min dotters hund (6 mån) blev biten av en hund när de var på promenad. De hade hälsat på hunden flera gånger tidigare vid olika tillfällen.
Men rätt som det var så kom valpen för nära, 6-åringen högg. Det blev en rispa från ögat och neråt på ca 6 cm men inte djup. Det som skillde just denna dag, var att det inte var matte som var ute med 6-åringen från de andra gångerna utan husse. Kanske det hade betydelse.
Veterinärsbesök blev det och penecilenkur. Ägaren till 6-åren betalade notan, sedan kom de och hälsade på så de fick träffa varandra igen och det gick bra, de tog verkligen ansvar för vad som hade hänt. Tyvärr är det en känd hundras och de har rykte om dig att vara snälla men helt plötsligt kan de få ett ryck.

Kan även vara så som för min sons hund att den hade blivit biten av en golden i unga år och han hatade alla golden även andra ljusbruna hundar och hanar fram förallt men övriga hundraser som inte var ljusbruna gick det hur bra som helst med.

Men som någon skrev tala med grannarna och kolla upp om det har hänt förut. Hundägare måste ha pli på sina hundar och framförallt uppsikt och de ska vara kopplade. Har det hänt förut tycker jag du ska anmäla. /Inga
Gossen Ruda
Svaret kanske kommer om en vecka i Vetenskapens Värld i SVT. Det skall handla om hur mycket varg det finns kvar i sällskapshunden. Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att dela bostad med ett rovdjur vars släktingar kan döda en älg.
*Felix matte*
Usch... det låter otäckt med en hund som beter sig på det viset.
Inte skulle jag känna mig säker att gå ut i området om jag visste att risken fanns att den hunden fanns där lösspringande.
Något verkar vara fel med den hunden och de bör kontakta "hundvetare" som är kunniga och kan se om det handlar om "hjärnsläpp" eller "bara" uppfostringfråga.
Min grannes Gordon Setter blev biten av en vit hund... Nu skäller hon för säkerhets skull på alla vita hundar hon möter, men hon går aldrig till anfall.

Hoppas verkligen att det löser sig på något sätt... munkorg tycker jag låter som ett absolut måste till att börja med.
Anki på Öland
CITAT
Avliva, innan något värre händer! Tervuerensen är i många fall ännu skarpare än vad en dålig schäfer kan vara, det är ingen särskilt lyckad kombination....
Det låter kategoriskt men sådana där tendenser ska man ha nolltolerans för. Hellre än att behöva stå och fösöka förklara för någon eller någons barn som fått ansiktet sönderbitet att: Jag trodde inte att det skulle hända, så bör ett sådant djur avlivas. Om inte ägarna förstår skulle jag kontakta kommunen.

Håller med dig Fenja, ibland måste man, för omgivningens skull vara steget före. Beteendet verkar inte friskt, det låter inte som bara slyngelolater.
Anki
Cilla
En hund som attackerar strupen på en människa är inte frisk, oavsett vad människan gjort. Endast hundar som tränats till polis- eller militärhund kan på kommando bete sig så utan att vara sjuk.

Jag hade en granne med en Riesenschnauzer (hur det nu stavas) som inte hade det bra. Hunden var lös, sprang ut från tomten och attackerade min väninna genom att hoppa upp och bita rakt över ansiktet. Ägaren förstod inte vilket allvarligt tecken det var, att hunden måste få superträning och ett nytt liv. Veckan därpå hade hunden angripit ett barn. Ägaren anmäldes och hunden fick avlivas.

Hade jag en hund i min närhet med detta beteende skulle jag ställa krav på ägaren att låta undersöka hunden och se om hunden kunde bli frisk.
Ewa L
Eftersom hunden redan hade visat aggressivitet mot unghunden, kan det helt enkelt vara som så att din dotter luktade av hunden. Ingen ursäkt, men en ev. förklaring. Tyvärr går nog inte den hunden att lita på öht. Hur gammal är dottern (inte din alltså) som brukar gå med hunden. Vuxen?

- - -

Vi hade en sådan hund "inom släkten", vilket gjorde det lite känsligt. Han ursäktades alltid för sitt dåliga beteende, men vi tog aldrig med våra hundar dit.

Förra sommaren hände det som jag med flera varnat för: Mormodern (och dagmatten till hunden) lyfte upp sitt 2-åriga barnbarn ur sittvagnen. Hunden bet flickan direkt i ansiktet!! Han blev troligen svartsjuk, men det ursäktar inte hans beteende. Pappan/svärsonen krävde naturligtvis avlivning, men mamman/dottern fann åter ursäkter för sin systers hund! Nu har den nästan alltid munkorg, men jag tycker inte det lösningen på problemet.
pejori
CITAT (Ewa L @ 31-08-2004, 07:15)
- - -

Förra sommaren hände det som jag med flera varnat för: Mormodern (och dagmatten till hunden) lyfte upp sitt 2-åriga barnbarn ur sittvagnen. Hunden bet flickan direkt i ansiktet!! Han blev troligen svartsjuk, men det ursäktar inte hans beteende. Pappan/svärsonen krävde naturligtvis avlivning, men mamman/dottern fann åter ursäkter för sin systers hund! Nu har den nästan alltid munkorg, men jag tycker inte det lösningen på problemet.

DEN hunden har förbrukat sin rätt att leva blink.gif blink.gif
den bör avlivas då den kommer att bita igen mad.gif mad.gif
Att alltid gå med munkorg är inte humant mot hunden mad.gif mad.gif
munkorg är för utomhusbruk smile.gif smile.gif
Agata R
Av egen erfarenhet så är jag i det närmaste helt säker på att hunden kommer att bita igen. Det har sagts att den ibland "smiter" ut när dörren öppnas, nästa gång är det kanske ett litet barn som står för nära dörren och blir angripen. Nej, det enda raka är att ta ner hunden. Det är inte ovanligt att veterinärerna då dom obducerat en avlivad hund som varit aggressiv, hittat diverse konstiga föremål inpetade i öronen. Det har varit allt ifrån småleksaker till pennstumpar, som har tagit sig igenom trumhinnan och orsakat enorm smärta. Därav det aggressiva beteendet. Nu behöver det inte alls vara så i just detta fall, men det skulle kunna vara en orsak. Helt klart är ändock att hunden inte har ett sunt och friskt beteende.

M.v.h. Agata R
anne
Tusen tack för alla era svar.

Med den här frågan så ville jag också bevisa för min dotter som är 27 år att det inte är bara jag som tycker det är otäckt att en hund som är kopplad anfaller en människa och allra helst inte när det är matte som är med.

Har också talat med kenell klubben på orten och de säger absolut avlivning det är en livsfarlig unghund med förare som inte har kunskap om denna ras.

en mycket svårhanterlig hund som skall ha endast en förare och en mycket fast och fostrande hand. Alltså ingen nybörjar hund.

Familjen som äger den är mycket oförstående och ja det kommer troligen att hända en svårare olycka en vacker dag. Denna ras skall också aktiveras och sysselsättas med olika övningar och tränas mycket vilket den absolut inte får när den ligger inomhus den mesta tiden och går ut och rastas lite sporadiskt då och då under dagen.

Jag förespråkar inte avlivning eller munkorg men i detta fallet med en massa andra hundar och små barn runt om i kring så borden den få bytta hem och få ett bättre liv ute på landet bland andra djur och där det finns människor med mycket kunskap och kärlek.

Tusen tack för att ni ställde upp.

Kramisar Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon